Me 262

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn H
Inlägg: 214
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Me 262

Inlägg av Björn H »

Hmm..... de här bilderna kostade mig US$ 55:- på eBay, jag blev så inspirerad av dina bilder att genast beställde en byggsats.
Är maskinen OOB (förutom Montexmaskerna)? Vilka kulörer har du använt till spacklet, och detsamma på grundmålningen? Var det bara framkanten som var spacklad, var inte alla skarvar spacklade?

/Björn H
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Me 262

Inlägg av Rickard Malmborg »

Wow, läckert! Tjusigt bygge och vackert målat. Kul detalj det där att maskinen varit en spanare, vilket syns tydligt på det omålade området på kroppen där kamerakåpan satt.
Det är något med 262:an som jag diggar!

En nyfikenhetsfråga, eftersom jag själv har modellen hemma (obyggd); var det sjunkmärken på vingens översida mitt för landställsschakten? På min var det nämligen det och samma sak var det på den nya uppsättningen vingar jag skaffade mig. :-(

Med vänlig hälsning
Rickard
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Me 262

Inlägg av Halvar »

Kul att bygget kan inspirera. Det är inte helt OOB jag har detaljerat motor,cockpit, kanonerna och hjulbrunnar extra. Hjulen är Barracuda studios resin. (Gunnar Jansson har designat hjulen åt Barracuda)
Modellen i sig har en del sjunkmärken som är rätt dryga att fixa dels på kroppen och framförallt ovansidan vingarna. Jag spacklade mina med trögt superlim. Blir hårt och sitter kvar när nya nitar och panellinjer ska fixas. Annars är det här en riktigt bra modell.

När det gäller förebilden och spacklade paneler så spacklades både nit och panelskarvar i framkant av vingens översida. På resten av vingen spacklades bara skarvarna. Detta är i alla fall vad jag luskat ut. Slatsen har sett omålade ut på de bilder jag sett. Undersidan är helt plåtren.
Jag har kört alclads grå grund i botten på det som ska se spacklat ut sen la jag Gunzes RLM02 tunnt på det.

Om allt går som det ska så kommer den att kunna synas i skarvarna på C4 open i oktober.

//Peter
Skriv svar