Tamiyas 1/48 FW190D-9

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Göran »

Mors allihopa

Ambitionen, förutom att bara köra på och inte vara så himla noggrann, var att det skulle bli en rätt så väderbiten dam. Basfärgerna är Gunzes H417, H422 samt H423. Dekalerna är ett hopkok från andra modeller och bältena är från Eduard. Rent nytt byggmässigt sett, var att jag stretcha sprue/plast för första gången, vilket var riktigt kul (tack för tipset JN). För avgasröken provade jag även Lifecolors Tensochrome "Smoke" och för att washa panelinjerna blev det faktiskt Promodellers "dark dirt". Chippningen är gjord med konstnärspenna i silver. Och att "mottla" var hur kul som helst. Summa summarum hade jag riktig roligt, trots en del "nybörjartabbar" som att trampa sönder frontrutan och ta på den färdiga modellen med färg på fingrarna m.m.

Mvh
Göran

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Sten Ekedahl »

Trots att det är "fel" nationalitetsbeteckningar ;) på den, är den hur snygg som helst! Utmärkt jobb!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Stellan »

Har inget att säga om 190:an förutom att det ser jättefin ut! Det jag skulle vilja ändra på är basplattan. Brukar se bättre ut om man höjer upp marken lite i nivå med, eller något pyttehögre, än den omgivande ramen.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av magnusf »

Skitsnyggt Guran! Trodde du bara skröt när vi snackade i telefon men den här blev ju hur bra som helst :-) !

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Anders_Isaksson »

Mycket fint bygge!
Kul att det funkade med Lifecolor för avgasspåren, själv har jag inte lyckats få just detta att funka med LC men då körde jag med deras vanliga svart. Måste skaffa LC Smoke och testa själv.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Daniel_A »

Jättefint. Gillar variationen i färgerna och den lagom diskreta vädringen. Vackert!

/Daniel
Shoki-mannen
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jun 2013, 22:00
Namn: Michael Schwarz
Ort: Järna

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Shoki-mannen »

En väldigt fint Focke! Röt-vit-stripade på undersidan - tillhörer den till "Jagdverband 44" från 1945?

micke
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Jag diggar din JV44 maskin (trots att det är tyska kors och inte brittiska rundlar på den :-) ), skönt målad och vädrad!

/Rickard
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Henrik R »

Mycket snygg! Gillar ditt djup du fått i modellen! Hatten av!
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Tamiyas 1/48 FW190D-9

Inlägg av Göran »

Tack för alla trevliga kommentarer och intresset :)

Re Stellan
Jag håller med beträffande basplattan. Finns utvecklingspotential sas.

Re Anders
Om du har Gunzes "Tire Black" hemma så får du enligt min mening ett identiskt resultat jämfört med LCs "Smoke". När vi ändå pratar LC så har jag ännu inte fått riktigt häng på det sortimentet, men jag brukar använda deras egen thinner och späda mellan 5-7 delar färg och 5-3 delar thinner. Dock vid 5/5 blir det väldigt "blaskigt". Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Re Micke
Jag tror inte den här maskinen tillhörde något förband alls för en av dekalerna på sidan kommer från en Bf-109:a. Men som sagt jag har mer eller mindre noll koll på Tyska förband. Ser det ballt ut, på med det är mitt byggmotto.

Mvh
Göran
Skriv svar