he 51 b-2 gamla bygget

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av revonn88 »

Den första av dom gamla modellerna jag fick som är avklarad, rätt tråkig pågrund av bist på färger så måste inhandla fler

Bild

Bild

Bild
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av Janne Nilsson »

Det ser nästan ut som att dekalerna inte hade hunnit torka innan du började fota.

Jag tycker du gör framsteg, teknikmässigt.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av revonn88 »

dekalerna var lite jobbiga så dom nog legat ett bra tag i kanske inte en helt fuktfri miljö
Shoki-mannen
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jun 2013, 22:00
Namn: Michael Schwarz
Ort: Järna

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av Shoki-mannen »

Jag tycker, den ser fint ut. Tidigare hade också problemer med dekalerna (gammla Airfix-modeller t.ex.) - då hittade jag nått, som heter "micro sol". Det mjuker upp själva dekalen, att den kan forma sig bättre på modellen.

micke
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av revonn88 »

helt klart dekalerna jag har störst problem med, massa vatten och att försöka få bort överflödet utan att skada modellen
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av Snussugen »

Som Shoki-mannen sa så vore det en god idé att investera i Micro Sol och kanske även Micro Set. Jag hade aldrig använt det förut förrän Mars i år, och nu vill jag inte vara utan det. :)

Din modell ser bra ut.
Live & let dry.
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av Janne Nilsson »

Gör så här.

-Klipp ut dekalen du skall ha. Lägg den i vattnet och tryck ner under ytan.
-Ta sen genast upp dekalen, med arket, och låt den ligga och dra till sig tills dekalen rör sig lätt fram och tillbaka på papperet. Tar ca 2-3 minuter.
-Lyft upp pappersbiten och sätt den så nära du kan till stället där dekalen skall sitta och för över den på modellen med tex en tops, penselskaft eller liknande.
-Bäst fäster dekalen på en lite blankare yta.

Det jag menade i min första post är att det ser lite blött ut kring dekalerna på modellen. Jag trodde de kanske inte hade fått torka innan du fotade. Om så är fallet kan missfärgningen komma av att färgen under inte hade fått torka ordentligt innan du började sätta på dekalerna, speciellt om du använder vattenbaserad färg.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av revonn88 »

Janne Nilsson skrev:Gör så här.

-Klipp ut dekalen du skall ha. Lägg den i vattnet och tryck ner under ytan.
-Ta sen genast upp dekalen, med arket, och låt den ligga och dra till sig tills dekalen rör sig lätt fram och tillbaka på papperet. Tar ca 2-3 minuter.
-Lyft upp pappersbiten och sätt den så nära du kan till stället där dekalen skall sitta och för över den på modellen med tex en tops, penselskaft eller liknande.
-Bäst fäster dekalen på en lite blankare yta.

Det jag menade i min första post är att det ser lite blött ut kring dekalerna på modellen. Jag trodde de kanske inte hade fått torka innan du fotade. Om så är fallet kan missfärgningen komma av att färgen under inte hade fått torka ordentligt innan du började sätta på dekalerna, speciellt om du använder vattenbaserad färg.

Janne Nilsson

ja jag använder den tekniken å färgen hade torkat innan så vet inte riktigt vad some reagerade så fel mellan dekalen och färgen, en av dom också vägrade att lägga sig helt fin på en plan yta ett bra tag =_=
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av Janne Nilsson »

Nästa steg är att lite Micro-set på ytan där dom skall sitta. Micro-Set fungerar som klister och får dom att sitta bättre. Man har dock inte lika mycket tid för finlir.

När dekalen sitter på plats så har man på Micro-Sol, den löser upp dekalen och får den den att sitta bättre över ojämnheter. Krypa över nitar och ner i plåtskarvar. Om du försöker flytta dekalen när du har haft på Micro-Sol så kommer den att gå sönder. Ibland lägger jag på upp till 10 omgångar med Micro-Sol innan jag är nöjd, med mellan 20-30 minuter mellan varje. Och sakta men säkert formas dekalen efter ytan.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: he 51 b-2 gamla bygget

Inlägg av CanDid »

Riktigt kul med äldre byggen. Det är kul att se dem bli byggda och det är inte utan att jag kan tycker att dom är riktigt charmiga :)

Appropå dekaler... Använder Microscales Set och Sol och de fungerar fint. Men - har även testat Micro Liquid Decal Film på ALPS-dekaler (flera olika typer av film). Tycker att dekalerna ofta har en tendens att böja sig i kanterna. Innerdelen av dekalen sätter sig fint, men inte längst ut i kanten. Vad är det jag gör galet?

/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Skriv svar