VII C 1/72 sommarens megabygge! KLAR sid 8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

VII C 1/72 sommarens megabygge! KLAR sid 8

Inlägg av Henrik R »

Jaha, Såå nu drar vi igång tomteverkstan med nästa års stora 08-openbygge för mig. En Tyskt U-boot av typ VII i skala 1/72. Massor med godis kommer pryda denna ubåt. bland annat fotoets och Resin.

Jag var "tvungen" att ha ett pressure hull i denna skala. Först var jag inne på att skratcha ett tryckrör med detaljer, men varför scratcha det när man kan betala sig till slöhet?
Sagt och gjort det blev Blue Ridge Models resin tryckskrov. Fint som tusan.

Bild

Bild

Sen ramlade det ned lite fotoets i låddan från välkända Eduard.
Bild


Då var det dags att håla ur skrovets alla "flood holes" som jag kan LOVA er är ett grovt och tidsödande hästjobb!
Bild

Bild

Bild


Håll alles ut till the next uppdatering.
Senast redigerad av Henrik R den 10 okt 2013, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Robin Nilsson »

Funderade du på att slipa ner insidan av skrovet bakom hålen tills det blev hål ? Då blir plasten tunnare så att den bara är 2-3 gånger så tjock som den borde varit ....
Var köpte du tryckskrovsdelarna ?
Snyggt jobbat, ska bli intressant att följa :-)
mvh / Robin
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Bra start på en trevlig modell, Henrik.
Har en Revell VIIC på gång (nåja, har inte rört den på snart 10 år...) och jag fräste också ur hålen, ett riktigt hästjobb som sagt. :)

När du ändå har skaffat tryckskrovet, har du funderat på att komplettera med ett trädäck?
Finns ett set med laserskurna träflak så att det är färdiga hål, kommer dock inte ihåg var jag skaffade mitt.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Henrik R »

Tjo!

Jodå, visst har jag tunnat ut plasten på insidan. Det är från baksidan jag skar ut hålen med kniv när plasten blev tunn. Jag köpte tryckskrovet från Rebell. Det är inget Max har hemma utan jag fick helt enkelt beställa det.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Ulf Lundberg »

Härlgt att se. Jag började just oroa mig för att du skulle gå sysslolös;-)
Uffe
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Vet inte hur du har tänkt montera den färdiga modellen, men här är ett alternativ: http://www.cybermodeler.com/hobby/diora ... boat.shtml
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Henrik R »

Men shit! Man brukar ju snacka om full hull eller half hull. Detta är ju half dio. Kanske inte riktigt min smak, men det var lite coolt endå.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag vill nog se hela skrovet för att kunna betrakta linjerna på välskapta fartyg. Nerbäddat i vågor eller vattenlinjemodeller är inte min grej.
Kul idé men...
/ Robin
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Henrik R »

Eftersom tryckskrovet inte kommer synas så fruktansvärt mycket så kanske arbetet med att göra det fint är helt förkastligt. Hur som helst så ser vi här ena reservtorpeden och avgasrören.

Bild

Bild

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: VII C 1/72 sommarens megabygge!

Inlägg av Stellan »

Hårdvädra är aldrig bortkastat, man njuter för mycket av att göra det för att skippa momentet även om det inte syns senare.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar