Whiskey whop-whop!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Ojoj, här har det hänt saker i Wiskey whop-whop medan man varit på annan ort, vad häftigt! Tack Lars för de fantastiska sidovyerna, maffigt med färgerna. När du donar på detta vis så bryr vi oss inte om eventuell trådkapning. Nu var det väl mer att betrakta som inspiration och hjälp till mig :) Stället blev väl i det fetaste laget, tänkte mig mer i något med de vanliga medarna men med en lite uppblåsbar sak under skydd på ovansidan. Ska det trilskas i all vänlighet med grå märkning så får någon också förbarma sig över att printa ut eländet, det är för läckert för att ignoreras men jag har inte vare sig kunskaper eller teknik till dekalprintning. Eller så gör man den med high-wiz-märkning? Någon som vet vilka grå nyanser som används av flottan?

Ehem, om Lars har överskottsenergi går det kanske att få till en lövhögscamuflerad W med high-wiz-märkning á la HKP 9A?

Nåja, har under dagen putsat och limmat ihop det sista och nu går det inte att göra så mycket mer utan att måla. Showtime!

Bild
Den är stoooor!

Bild
Cockpiten aningens pyntad med små färgklickar i allt det svarta. Instrumenten fick en smula klarlack för att komma ut från det matta.

Bild
Beväpning: Hellfire x4, TOW x4, 2,75" FFAR kapslar x2, noskanon...

Bild
Övrigt smått som ska på vad det lider, vill inte knäcka av spröt och jox under hemtransport.

Att maska hela den stora glashuven ska bli spännande...
Stellan Schroeder Englund
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Emil Lindberg »

Ang. målning och märkning.

Om modellen avser spegla senare halvan av 1990-talet eller framåt hade jag nog katten satsat på ett fyrfärgs-/splinterkamouflage, fast i gråton. Vid denna tidpunkt verkar det inom Försvarsmakten har rådit smått hysteri kring att flygplan skulle vara/målas grå. Det var dock inte alls lika vanligt på/för helikopter (vilket i och för sig talar emot mitt förslag). Ljusgrön översätts till "25 % grå", mörkgrön till "50 % grå", svart till "75 % grå" och ljusbrun till svart - lite som sådant där "urbant kamouflage" man kan se på byxor, linnen, m.m. Med märkning (kronmärke, stationssignal och ARMÈN) i svart och något lysrött fält/band kring "fenan", kring stabilisatorn och på framkroppen skulle det kunna se riktigt fräckt ut. Och svarta dekaler borde väl vara rätt enkla att printa själv?

Om modellen ska spegla typ 1970-tal hade jag nog valt helgrönt kamouflage (även undersida och även om "grönt" fyrfärgskamouflage var populärt då), "färgglad" märkning och lysröda band/fält enligt ovan.

Eftersom AH-1 är en släkting till UH-1 (Hkp 3) kan inspiration och placering av och storlek på märkning hämtas därifrån.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Hej Emil, tack för förslagen och tankarna om målning och märkning. Ska ta itu med projektet när jag kommer tillbaka till mitt ordinarie byggbord då målning och slutmontering får ta vid. Det lysröda kommer definitivt att vara med oavsett färgschema. Har sett att man på vissa typer använt splittercamouflagets fält till att måla vissa partier i day-glo, eventuellt gör jag det också för effektens skull.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Björn Fransson »

Vilken best! Min Harrier skulle nästan fått plats i cockpiten... Ser fram emot resultatet av den beslutsvånda kring målning och märkning som vilken normalt funtad modellbyggare som helst skulle drabbats av efter alla dessa fantasifulla tips. Själv föreslog jag visst helgrön. Kul kille man verkar vara.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Hihi, jo, man kanske skulle ha en Harrier som smycke i backspegeln på Wiskeyn. Stor är den som sagt. På en heli kan man ha hur många balla målningar som helst så det är ett litet knäck att brydda sig om. Du är ju jättekul. Eller?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Hihi, jo, man kanske skulle ha en Harrier som smycke i backspegeln på Wiskeyn. Stor är den som sagt. På en heli kan man ha hur många balla målningar som helst så det är ett litet knäck att brydda sig om. Du är ju jättekul. Eller?
Man får väl hoppas det trots allt. Men spirituella färgförslag på what if-kärror verkar inte vara min starka sida. :)
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Men helgrönt är inte så tokigt, det är ju en liten utmaning att få enfärgat att bli intressant och blir det lyckat så brukar det ordentligt bra. De bästa what -if grundar sig på verkligheten.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar