Whiskey whop-whop!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Bild
Denna modell (som jag fått av Oskar en gång i tiden) av en Bell AH-1W från MRC i 1/35 har åkt runt runt runt mellan olika hyllor och skåp, dags att göra något med den. Ska jag bygga en AH-1 i amerikansk märkning ska det vara vietnamvarianten G och inte W. Det får bli något annat av denna...

Bild
Lite inspiration, en mycket trevlig bok från Osprey!

Bild
Beväpningsalternativ: Hellfire, FFAR-pod, och TOW. Tror det blir FFAR på innerbalkarna och en last TOW respektive en last Hellfire på de yttre stationerna.

Bild
En hel del småprylar putsades och limmades ihop.

Bild[
Cockpiten limmad och svartmålad. Ska torrborsta knappar och reglage för att få fram detaljerna, några knappar får en färgklick på sig för att lätta upp lite. Stolarna ska rensas på gjutna bälten och få nya av tejp.

Bild
Kroppshalvorna putsade och cockpit svartmålad, tack och lov för sprayburkar!


Åsså var det ju det där med målning och märkning. Tänkte mig en svensk W men har lite funderingar på målning och märkning.

Alternativ 1: Drakenkamouflage i grönt och blått. Detta alternativ känns mest rätt tror jag. Kan blekas och bättringsmålas och grisas ned.
Alternativ 2: 4-färgskamou i 40 % ljusgrönt, 40 % mörkgrönt, 10 % brunt, 10 % svart (Viggenkamout men med mjuka färggränser)
Alternativ 3: Ökenmålad i sand, brunt, grönt
Alternativ 4: En skolmaskin i mörkgrönt med lysröda paneler. Kan blekas och bättringsmålas.

Om inte någon råkar sitta på svenska kronmärken i svart, brunt eller mörkgrönt så får det bli hi-viz-märkning. Är det någon som har ett ark med överblivna dekaler till en J 35 eller AJ/JA 37 i 1/48? FARA-trianglar, lite småtexter, siffror. Kan betala för dessa om så önskas.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av SvenYoung »

Kul bygge, Stellan. Har alltid gillat dessa helikoptrar i pansarskala.

Skall följas! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av magnusf »

Jag kliver också in som prenumerant på detta bygge! Kan tyvärr inte hjälpa dig med dekaler men har inte Flying Colors ett Viggen-ark i 48?

Gillar alla förslagen men är så tråkig att jag nog gillar hkp 3-stuket i grön med dayglo bäst!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Tack för det, Sven! Nu gäller det bara att komma vidare med bygget också, inte stanna av...

Magnus, prenumerera på du bara, det kostar gratis :) Hmm, verkar vara svårt att hitta 48-ark till svenskt över huvud taget har jag märkt. Har några i 72 liggandes men jag tror det blir för litet. Grön? Får fundera på det.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Björn Fransson »

Har en del Tarangus-Lansendekaler liggandes, bland annat Faratrianglarna och allehanda småtexter. Kan det vara något? För övrigt är jag lika tråkig som Magnus vad gäller dina förslag på målning. Alternativt kan man ju föreslå ett vanligt splinter med riktigt småttigt mönster à la Bulldog, men det är nog mest för att jävlas lite.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan Stellan,

Kul att du ger dig på den modellen, sällan man ser den byggd. Är inte en Amerikansk förebild i improviserad ökenmålning från Gulfkriget rätt fräckt annars?
Jag borde ha en del svenska dekaler liggandes även i 1/48, jag ska ta en titt, något passande ska det nog finnas.

Mvh
Rickard
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Tack Björn och Rickard, det låter bra att ni kanske har något som kan passa. Det behövs ju inte så förtvivlat mycket. Några kronmärken har jag själv så det som behövs är ju bara ett par faratrianglar och några småtexter, kanske någon sak till. Ber att få återkomma lite senare, blir borta från byggbordet ett par veckor.

Helgrönt igen alltså? Hmm, har försökt att fundera ut en anledning till att ha stora dayglowfält på denna attackhelikopter och den enda anledning jag kan tänka mig är en skolkärra. Annars så går det ju att ha mindre fält på stabbe och motorkåpans ovansida för synbarhet ovanifrån. Får fundera på detta.

Finns det "MARINEN" eller "ARMÈN"-text att få tag i i lämplig storlek?

Funderar på att knåpa ihop någon form av uppblåsbara flottörer på medarna för att få till en mer marin anknytning. Eller så får det vara en arméheli. Nä, nu ska jag inte fara iväg för mycket, har ju inte kommit så långt ännu.
Stellan Schroeder Englund
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Kul bygge!
Jag skulle nog ha byggt den som en stridsvagnsjägare från Arméflyget.
Fyrfärgscammo med något enstaka fält i mönstret i lysfärg.
Gula siffror och blågula kronmärken.

Något i stil med HKP 9?

Andreas
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Stellan »

Tack för det Andreas. Har kikat lite på HKP 9 nu och javars är väl utfallet. Man kan ju tycka att 4-färgscamout vore det normala på en pansarknackare. Ingen dum idé med dayglo-fältet som en del av camout. Men jag är så förtvivlat dålig på nyanserna, får aldrig till dem ordentligt.
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Whiskey whop-whop!

Inlägg av Lars Befring »

wrap-around_vinterspräcklig?

dvs den bruna och ljusgröna övermålad med temporär vit?

och sedan ska den ju komma från FC!!! dvs day-glow-band runt nosen... någonstans
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar