Förvuxen Epa-traktor?

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Mikael dBW »

Dags att lägga in mina första bilder på den nya hemsidan.

Jag såg några bilder på en ombyggd Chevrolet Pickup 1950 som en amerikan hade byggt. Kortad hjulbas, inget flak, inga skärmar och metallren kaross. Det borde inte vara omöjligt att avbilda den men den hade lite för mycket av Epa-traktor över sig för att passa min smak. Lite längre hjulbas och ett flak skulle ge lite bättre balans. Fram med sågen:

Bild
Bild

Första provet med kaross på visade att karossen satt för högt, framhjulen borde hamna längre fram och den borde vara lite lägre i framkant. Jag kapade ur lite ur botten på inredningen så karossen gick ner över ramen. Bakaxeln hade ett par hjälpfjädrar som var flackare än framfjädrarna, så de kapades bort och fick hamna där fram.

Bild

Nu kände jag mig nöjd så då var det dags för lack och slutmontering. Chassit lackades med Gunze Steel, karossen med Alclad Airframe Aluminium. Flaket hade träådring från början så jag lade på Humbrol clear orange och sedan Mig brown wash och tycker att det gav en bra träkänsla. Motor byttes till en Ford V8 och hjuluppsättningen består av eftermarknadsdäck på resinfälgar, lackade med Alcald chrome. Jag är väl den första att erkänna att den inte är speciellt vacker men den var kul att bygga och det är väl det som är huvudsaken?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Mikael de Bourg Wetterlund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Stellan »

Jo, på med en LGF-skylt, du vågar, och var är tärningarna? ;)

Vågat med det metallblanka, riktigt läckert.
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Lars Befring »

wow

hmmm.... har jag någon bilmodell liggande???

inspirerande!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Hampus
Inlägg: 87
Blev medlem: 28 jan 2012, 20:02

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Hampus »

Coolt :^)
Proosen
Inlägg: 434
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Proosen »

Lars Befring skrev:wow

hmmm.... har jag någon bilmodell liggande???

inspirerande!

/L
Har inte du en FW 190 liggande?


Den är skitfrän den här "epa-traktorn", gillar speciellt effekten av viket på flaket. Så mycket enklare metod än jag själv provat på några modeller.


Niclas
Sven-Åke K
Inlägg: 61
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:40

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Sven-Åke K »

Mycket tuff, metallfärgen gör sig görbra, nosen ser lite elak ut, suveränt bygge!

Svåke
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Ulf Lundberg »

Sällar mig till hyllningskören.
Grym metallfinish. Den lyfter och gör modellen unik.
Uffe
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Mikael dBW »

Tack för alla positiva kommentarer. Nu blir jag taggad att dra igång nästa bygge. Jag borde nog göra som Micke A och ta något ur högen med påbörjat innan jag köper något nytt. Fortsättning följer.
Mikael
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förvuxen Epa-traktor?

Inlägg av Stellan »

Mmmm, eller så sparar du dina slantar och tar ur den opåbörjade högen? Försöker själv att hålla principen "ett avslutat surdegsbygge = OK att påbörja något nytt" även om det är knepigt ibland.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar