Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Björn Fransson »

Behövde koppla av en stund från allt Lansenbyggande. Och hur kopplar en modellbyggare av bäst? Jo, självklart med en gammal god Airfix! Så jag rotade fram den här sköningen från Anno 1970. Ovanligt ung för att hamna på mitt byggbord. I nyutgåva dessutom. Hrpmf!

Och bygger man Airfix kan man ju lika gärna se till att ha den klar till 17 mars - min födelsedag, för övrigt - kan man fira den på ett bättre sätt? :D

Bild

Uppställningen är klassiskt Airfixt raka rör. Inga onödiga detaljer här inte.

Bild

Nitar i massor, förstås. Stora rackade dessutom. Övervägde att spara dem, men insåg att passformen och det sannolikt nödvändiga slipandet nog skulle göra det svårt att behålla dem. Vilket visade sig vara korrekt. Så de rök hela bunten. Synd på så rara ärtor.

Bild

Kombinationen väldigt spartansk cockpit och enorma glasytor är ju lite sådär. Så Johnnie Pilot fick för ovanlighetens skull träda i tjänst.

Bild

Och sedan var det bara att bygga på. Inga konstigheter här inte. Ja, bortsett från själva objektet då.

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Stellan »

Bra jobbat, ser fram emot att ha den på Airfix Airfield SIGs utställningsbord nämnda datum.
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Lennart »

Jo,det där är en märklig skapelse.Men ser bra ut så långt.Jag har en BV 138 Supermodel,som skall byggas när ubåtsbygget är färdigt. Och tjockare plast har jag aldrig sett/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Henrik R »

JA den där tycker jag är hur grym som helst. Tanken har slagit mig att köpa en sådan i 1/48 nångång.
Ska bli kul och följa ditt bygge!
Mikael dBW
Inlägg: 200
Blev medlem: 15 feb 2012, 09:09
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund
Ort: Stockholm

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Mikael dBW »

Ja, tänk första gången man såg den där i Airfixkatalogen. Finns det sådana plan? Fast jag kom inte så långt så jag köpte en.Starkt att du orkar ta tag i ett sådant objekt.
Mikael de Bourg Wetterlund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Ulf Lundberg »

Bitterljuva ungdomsminnen.
På en julgransplundring var det en kompis som drog undan stolen när jag skulle sätta mig och jag ramlade och slog i svanskotan.
Resten av festen tillbringades sittande med Airfix BV141.
Sen hängde den i taket i många år innan den gick förlorad i när brorsan tog över rummet.
Jag längtar efter att få se henne.

Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Björn Fransson »

Efter att ha fnulat med smådetaljer på Lansen hela dagen igår var det skönt att bara släppa på färgsprutan och skapa idag. Ja, det vill säga efter en hel evighets maskerande av glasrutorn. Men väl nere i sprutboxen kändes det som att komma ut på Autobahn efter att ha kört i stillastående rusningstrafik i tio timmar.

Bild

Bygget sker helt enligt inte-så-jäkla-noga-principen. En princip som är som kippt och skuren för sköna gamla Airfix. Härnäst väntar lite mer maskerande och lite svartgrönt.
Lennart

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Lennart »

Känns lite som att Lansen bygget sitter på din näthinna ännu Björn,snyggt som vanligt/Lennart
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Stefan S »

En av alla sköna modeller som fanns i de gamla Airfixkatalogerna och som man var sugen på. Kul att se den byggd.


Stefan
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Airfix Airfield SIG: Blohm & Voss Bv 141B

Inlägg av Björn Fransson »

Ulf Lundberg skrev:Bitterljuva ungdomsminnen.
På en julgransplundring var det en kompis som drog undan stolen när jag skulle sätta mig och jag ramlade och slog i svanskotan.
Resten av festen tillbringades sittande med Airfix BV141.
Sen hängde den i taket i många år innan den gick förlorad i när brorsan tog över rummet.
Jag längtar efter att få se henne.

Uffe
:) Själv minns jag den från en av de små bilderna som fanns förr på sidorna av kartongen, som visade andra Airfixmodeller. Fattade inte hur ett plan kunde se ut så där, eller om det bara var bilden som var feltryckt. Först många år senare såg jag den "på riktigt".
Skriv svar