Plimsollare, att läcka som ett såll

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Johan i Hok »

Stackars Plimsoll. Här lägger man all sin energi för att förbättra sjösäkerheten och så blir man ihågkommen som ett namn på flytande likkistor. Hur har det gått med överbygget? Klarade det sig?
Kul med fartyg, det får nog bli ett sådant snart. Fanns det inte en serie handelsfartyg från IMEX?

Johan i Hok
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Tankman »

Nu tycker jag att stämningen har blivit lite negativ till Mr Plimsolls skapelser!

Det man ska komma ihåg honom mest för är vattenlinjemärket som finns på i stort sett varenda större fartyg: Plimsollmärket!
Se vad Wikipedia har att säga: http://en.wikipedia.org/wiki/Waterline, http://sv.wikipedia.org/wiki/Plimsollm%C3%A4rke samt även http://sv.wikipedia.org/wiki/Samuel_Plimsoll!

Så det är en legendars arvegods du bygger Stellan!
Mats Stråhle
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Stellan »

Johan och Mats; man får se det som ett hederstecken att få sitt namn använt i sjösäkerhetsangelägenheter. Att namnet används i ett negativt sammanhang är väl ett positivt erkännande på det system som han uppfann för snart 150 år sedan.

Skadorna är inte livshotande för överbyggnaden men jag funderar på det bästa sättet att slippa scratcha eller plocka överbyggnaden från en annan låda. Vad jag än gör kräver det mer energi än jag tänkt använda på detta bygge och olyckan drog liksom i handbromsen. Återkommer inom kort om detta med updatering på bygget. Vet inget om IMEX.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Robin Nilsson »

Olycka? Que? Vad hände? Berätta! Kanske kan lösas ...?
tjo 7 Robin
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Stellan »

Robin Nilsson skrev:Olycka? Que? Vad hände? Berätta! Kanske kan lösas ...?
tjo 7 Robin
Hällde ju ut ett par dl etylacetat över allt på byggbordet så lasten till Skyraidern förstördes helt, överbyggnaden till Plimsollaren blev helt översköljd och alla detaljer smältes ned, underläggets tryckta linjer smälte bort och fastnade på byggbordet osv. Ren och skär j-la sopa alltihopa. Funderar på att skära bort alla detaljer på överbyggnadens delar och skära upp dörrarna så de står öppna, då kommer jag undan från att norpa en frisk överbyggnad eller scratcha en ny. Jag får vara glad att varken Skyraidern eller Jaguaren till Airfix SIG:en förstördes.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Robin Nilsson »

Aha! Den olyckan ....
Slipa ner de stora delarna av överbyggnaden, de detaljer som fanns där var väl ändå inte så där "krispiga". Pålimmade rör och ledningar ser mycket bättre ut än de som är gjutna på plats. Synd på nitarna men du kan ju bygga den som om den var svetsad, nitarna är ju oftast för stora för skalan i alla fall ...
Se det som en orsak till att lyfta modellen några snäpp ;-)
tjo / Robin
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Stellan »

Robin Nilsson skrev:Aha! Den olyckan ....
Slipa ner de stora delarna av överbyggnaden, de detaljer som fanns där var väl ändå inte så där "krispiga". Pålimmade rör och ledningar ser mycket bättre ut än de som är gjutna på plats. Synd på nitarna men du kan ju bygga den som om den var svetsad, nitarna är ju oftast för stora för skalan i alla fall ...
Se det som en orsak till att lyfta modellen några snäpp ;-)
tjo / Robin
Precis mina tankar rakt igenom 8-) Jag hade tänkt att göra det tämligen omgående i byggschemat, men si den gubben gick inte då allt var för mjukt och kladdigt i ett par dagar efter olyckan, det gick ju inte ens att ta i delarna.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Robin Nilsson »

Besättningen till den Matchbox Flower Class korvett jag byggde i gymnasiet vandrade också den vägen ner i soptunnan, lyckligtvis var det bara besättningen som fick bada i lösningsmedel.

Vid närmare eftertanke:
Frågan är om det är lättare att skära till ny plasticard eller om det går fortare att slipa ...

/ Robin
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Stefan S »

Om du vill ha lite inspiration till ditt bygge av en amerikansk bogserbåt kan du kolla på denna tråden.

http://teamtrack.xooit.com/t451-NEW-YOR ... ATIONS.htm

På sidan två finns det många bogserbåtar

Bild

Bild

Fler vrak på sid 9

Stefan
Andreas Grewin
Inlägg: 277
Blev medlem: 26 jan 2012, 08:07
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Plimsollare, att läcka som ett såll

Inlägg av Andreas Grewin »

Tack för den Stefan! Sitter just nu och letar referenser till en järnvägsmodul som skall innehålla en färjetransport.

Stellan låter som att modellen försöker testa dig... Du får visa vem som bestämmer :)
Skriv svar