Trumpeter Vampire 1/48 Klar!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Trumpeter Vampire 1/48 Klar!!

Inlägg av Henrik R »

Jaaaa....Tänkte dra igång ett fågelholksbygge igen! :o Har känt att flygetygtarmen har varit vilande alldeles för länge..Det har varit mycket vattenfarkoster nu ett tag. :|
Så vad drar jag igång då? Jo en Vampire i 48-skalan. Det snackas mycket om denna Trumpeter Vampis. Mycket skit har man hört om den.
Men "mycket snack och liten verkstad" tycker jag. Har knappt sett den färdigbyggd av någon, allra minst en svennevariant.
Så jag införskaffade swedendekaler och bestämde redan ganska tidigt att det skulle bli Frösövarianten ur dekalarket.

Bild



Så det är bara börja hamra....
Jag börjar med att öppna upp luftintagen som var helt igengjuten i intagsgallret.
Bild

Hepp det räckte inte det heller..får öppna upp på vingrötterna också.
Bild

Alcladda lite aluminium..
Bild

Bild

Nåväl, det blev bra vid torrpassning...men....
Bild

Luftintagen på undersidan passade mindre bra....Jag får ta och ringa Dr.Spackel här tror jag.
Bild

Cockpit dådå? Ja det går att göra cockpit av Trumpeters rätt spartanska gjutningar.
Bild

Man får dock göra lite bälten för att det ska få lite liv i grejjerna.
Bild



Jaha vi får se vad som händer next! troligtvis slip och spackel sen ihop med fuselaget...
Senast redigerad av Henrik R den 26 maj 2013, 16:10, redigerad totalt 1 gånger.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Robert A »

Känns rätt ofta som ett A,B,C utvecklingsteam på Trumpeter. De lyckas jäkligt bra med vissa modeller och andra är rena skämten. Överlag tycker jag att pansarmodellerna ser helt ok ut men flygsidan håller inte samma klass.
Deras Me 262 1:32 är fantastisk i mina ögon medan deras 109 serie lämnar mkt att önska. Denna Vampire verkar vara en soppa även den när man läser recensioner, hade varit bättre om de skalat upp Airfix nya..

Fast man ska ibland vara glad då trumpeter för mig som finskbyggare släpper mkt som andra aldrig skulle rört.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av jfall »

Kul att någon äntligen bygger den! har som sett sätt en massa mäniskor snackat om ditt och datt men aldrig sätt någon som faktiskt byggt den. Jag tycker i alla fall att det ser bra ut! Lyckas till!

Jakob
Senast redigerad av jfall den 27 sep 2013, 00:42, redigerad totalt 1 gånger.
Jakob Fall
AP
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Henrik R »

Så dålig är den inte. Det är förhållandevis lättbyggd tycker jag. Panellinjerna är underbara på den. Den är säkerligen mycket roligare att bygga än Classic Airframes och Hobbycraft som är de enda alternativen i 1/48.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av jfall »

Jag vet att man inte får säga så man jag fattar inte riktigt vad alla klagar på. Till skillnad från Hobbycraft Vampen ser den ut som en Vampire det är vad som är viktigt för mig!

Jakob
Jakob Fall
AP
Razor
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 feb 2012, 09:55

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Razor »

Ursäkta att man frågar, men: de där dekalerna, var fick du tag i dem?

Jag följde adressen på dekalarket i bilden men hittade dem inte bland 1/48-dekalerna.
De fanns listade i 1/72, men då som TBA (och utan kundvagn). Aningens förbryllande.

Också: snygg start. Ska bli kul att följa den här tråden! :mrgreen:
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av jfall »

Rebell hobby har dekalerna i lager som ett separat ark här .

Jakob
Jakob Fall
AP
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Va roligt att se att det inte bara är jag som gett mig på Trumpeters Vampire :-)
Jag började så klart också med att läsa vad andra tycker om modellen och gjorde därefter en lista på saker jag vill åtgärda och sådant jag inte bryr mig om. Visst är det en massa tokiga felaktigheter med modellen, formfel som i vissa fall är hopplösa att åtgärda. Men som modell betraktad är den toppen! Och dekalerna (de svenska) är ju jättefina.
Ska bli kul att följa ditt bygge.

Med vänlig hälsning
Rickard
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tackar killar!!

Ja det är dekaler från Rebell hobby, RB studio som gjort dem.. Äntligen om man säger så!

Hur som..

Har fixat lite här idag. Bland annat så har jag gjutit ihop den. Det gick smidigt som tur är. MEN se till att kasta in vikt i flygkroppen!!!!!
Trumpeters ritning säger bara "#%¤#" WEIGHT"..Det talar inte om hur mycket. Det får man helt enkelt gissa sig till och det är INTE lätt i detta skede då man inte kan ha dubbelbommen monterad!.
Och som vanligt har jag otur och lägger i för lite :-) återkommer längre ned om hur jag löste det...
.
Bild

Bild

Dubbelbommen monterad och limmad.
Bild

Här krävs det dock lite spackling för att det ska se bra ut..
Bild

När spacklignen var klar så kom nästa "what the...." kolla den fina glipan på huven!!! Hallå liksom!
Bild

Nåväl, här finns det annat och göra under tiden..Som att spackla fast dubbelbommen!.
Bild

Sen går vi vidare till att tillverka "lysen" på vingtipparna.
Bild

Ett par lanternor från en F-14 passade visst perfekt efter lite modifikation! :-)
Bild

Käckt!
Bild

Nu är bommen slipad och klar antar jag...Några timmars slip på den här Vampyren så ser den hygglig ut!
Bild

Nåväl tillbaka till viktproblemet. Jag märkte att grammen jag la i ni flygkroppen var alldeles för lite, Hmm. hur göra?
Jo jag fyllde helt enkelt extratankarnas främre del med BLY!
Så nu väger dem as kan jag säga, och dom hänger ju ut och framåt från vingarna, så den tippar helt enkelt frammåt nu, min lilla Vampis!:)

Bild

Hitills så har bygget fungerat som jag tänkt. Med lite motgångar dock. Men det är ju som det är, när man bygger en Vamp.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av jfall »

Bra ide med att lägga vikten i det som hänger under vingarna, den iden tänker jag sno rakt av. Ser ju riktigt bra ut går undan gör det ju också. Hur kommer du måla den? mörkgrönt/grått eller silver, eller J28B kanske aldrig flög omålad.

Jakob
Jakob Fall
AP
Skriv svar