Trumpeter Vampire 1/48 Klar!!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Henrik R »

Bra ide med att lägga vikten i det som hänger under vingarna, den iden tänker jag sno rakt av. Ser ju riktigt bra ut går undan gör det ju också. Hur kommer du måla den? mörkgrönt/grått eller silver, eller J28B kanske aldrig flög omålad.

Jakob


Det blir Mörkgrön/grått. En Variant från Frösön med vita vingtippar! Ja det där med extratankarna är riktigt bra när olyckan är framme och flygplanet blir en tailsitter :-)
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av jfall »

Henrik R skrev:
Bra ide med att lägga vikten i det som hänger under vingarna, den iden tänker jag sno rakt av. Ser ju riktigt bra ut går undan gör det ju också. Hur kommer du måla den? mörkgrönt/grått eller silver, eller J28B kanske aldrig flög omålad.

Jakob


Det blir Mörkgrön/grått. En Variant från Frösön med vita vingtippar! Ja det där med extratankarna är riktigt bra när olyckan är framme och flygplanet blir en tailsitter :-)
Jo det har väl kanske hänt någon gång att man missat vikten och har en modell som gärna lyfter nosstället :lol: .

Jakob
Jakob Fall
AP
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Andre B. »

jfall skrev:
Henrik R skrev:
Bra ide med att lägga vikten i det som hänger under vingarna, den iden tänker jag sno rakt av. Ser ju riktigt bra ut går undan gör det ju också. Hur kommer du måla den? mörkgrönt/grått eller silver, eller J28B kanske aldrig flög omålad.

Jakob


Det blir Mörkgrön/grått. En Variant från Frösön med vita vingtippar! Ja det där med extratankarna är riktigt bra när olyckan är framme och flygplanet blir en tailsitter :-)
Jo det har väl kanske hänt någon gång att man missat vikten och har en modell som gärna lyfter nosstället :lol: .

Jakob
Missade dt på en F7 Tigercat (?). Den där blåa tvåmotoriga maskinen från Grumman. Hade av någon anledning inte en tanke på att fylla nosen. Men som tur var hade jag inte satt på "motorerna". Fyllde dem med spackel och muttrar (det enda jag hade tillgång till). Sen stod maskinen så fint så!

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Henrik R »

Tjo tjo!!

Alltså jag hittar ingen info om "blå Helge" från F4?
Jag har sökt och sökt och inte ens sett en enda bild på den. Grejjen är den att Dekalarksbeskrivningen från RB studio är ganska jobbig då den är i svartvit. Vad jag kan tolka på vingspetsarna så är dem blå med blå noslucka. Men det står ingenting om detta i beskrivningen. Kanske inte helt konstigt heller då det är en dekalbeskrivning och inte en målarbeskrivning.
Jag hittar som sagt inte den individ dom utgår ifrån alls nr :28191
Är det någon som har info om denna Vampis?
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Nicklas Karlén »

Standard för J 28A och B är noshjulslucka i div.färg med vit individbokstav för 1:a div och 2:div men svart på 3:div (gul lucka).

Kul med Vampires, det är en maskin jag gillar. Här är två av mina, samt att jag håller på med en J 28A i 48 från Alley Cat.

En J 28C från F5
Bild

En A 28B från F 14, båda är Classic Airframes boxar.
Bild

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Henrik R »

Den Silvermålade är bara för läcker! kul med priset oxå på 08. All heder!

Jasså det är så enkelt med färgmarkeringar på Vamyrer? Då är det bara frågan hur eller om det är blåa vingspetsar på den oxå?
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Nicklas Karlén »

Nej, inga vingspetsar i div. färg. Dom var vita, det är en övningsmarkering som fanns i lite olika utförande.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

En fråga till Nicklas (eller vem som nu kan svara!):
Extratankarna, hur ofta användes de?
I Trumpeters modell följer två sorter med, varav den ena av samma snitt som på din A 28B. Vad var vanligast, med eller utan och i så fall vilken sort?

MVH
Rickard
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har fått uppfattningen att dom användes relativt ofta.

I början fanns det inga extratankar för utom dom som man hade för leveransflygningarna ( J 28A). Dessa vara av pressad papp och det fanns betänkligheter angående kvalitén från svensk sida. Man fick senare ritningar från De Haviland på tankar som tillverkades i plåt. Dessa tankar är av den typ som sitter på min A 28B.

Tankarna i papp plockades bort väldigt snart och det är bara på de första bilderna från F 13 med J 28A som man ser dessa. Det ska tydligen vara samma typ som användes på Mosquito under kriget. Plåt tankarna användes på alla versionerna av Vampire. Du hittar bilder på silvermålade J 28C från F 5 med plåt tankar som är målade i grönt och ljust blågrå.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Trumpeter Vampire 1/48

Inlägg av Mats Averkvist »

Nicklas Karlén skrev:
I början fanns det inga extratankar för utom dom som man hade för leveransflygningarna ( J 28A). Dessa vara av pressad papp och det fanns betänkligheter angående kvalitén från svensk sida.
Tankarna i papp plockades bort väldigt snart och det är bara på de första bilderna från F 13 med J 28A som man ser dessa. Nicklas
De användes senare också vid några långflygningar. Det finns bilder på F 13-vamp med svensk märkning, bl a taget på F 15...
Skriv svar