Strv 122 MCS

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: Strv 122 MCS

Inlägg av Ingvar »

TomasJ skrev:Helt fantastisk, det syns hur många timmar du lagt ner på den.
/Tomas
Tack, men faktiskt inte så många timmar som man kan tro :)
Jag har använt Hobby Boss 122 sats, samma som nedan som krävde betydligt mer jobb. I stort sett all detaljering fick slipas bort och snickras om :geek:
Bild
Stellan skrev:Hmm, en avancerad form av nedlerning för att dölja byggmissar? Nej skojjar ju bara, riktigt läckert framställt, ballt med camout påmålat. Är det en M2 ovanpå tornet?
Huvudet på spiken Stellan, -mitt i prick!! Precis så var det, betydligt lättare att gömma alla leksaksaktiga och felaktiga detaljer på Hobby Boss satsen med Barracudapyjamas än att rätta till allt. Jag vet för jag har provat, se ovan :geek:

MG3 frågan redan löst ser jag i tråden.
Janne Nilsson skrev:Ser mycket bra ut, Ingvar.
Tack Janne,

Kan man få se en närmare bild på verktyget?

Janne Nilsson
Jag skall försöka ta en bättre bild, men jag har slaktat ett antal instrumentmejslar, slipat en skåra i dem med Dremeln och en kapskiva och och sedan med hjälp av ett bryne slipat utsidan så att jag får en U-formad snittyta ungefär som ett holkjärn eller skölpjärn. Den minsta jag gjort är 1,2 mm mellan skänklarna i U:et. Jag ritade sedan upp lite stödlinjer på papperet och stansade mot en lagom hård LDPE matta. Papperet är ett belagt papper som florister använder. Jag kunde lägga tre ark på varandra och spara massor med tid.
stefan karlsson skrev:Snyggt. Förutom den visuella effekten ger Barracuda systemet en helt annan fördel som framförallt visar sig i varmare länder - det hjälper till att minska instrålningen av solen vilket gör att vagnen inte blir lika d-a varm och därmed blir det en behagligare miljö för besättningen. När solen gassar på en mörk matt utsida absorberar metallen värmen som gör att vagnen blir som en ugn - varmt som h-e på insidan och det tar dagar i skuggan för att få ner temperaturen. För de vagnar som har AC blir effekten med Barracuda att AC'n inte behöver jobba lika hårt - man sparar bränsle vilket är bra både för ekonomin och för miljön.

Stefan
Tack Stefan,
Ja, den visuella effekten är ju bara utanpåverket. Bakom "lövhögscammot" ligger en IR-dämpande duk som skall minska synligheten även när motståndaren använder IR riktmedel. Det verkar som om det fungerar åt båda hållen :)

Får jag slutligen bjuda på en striptease :oops:
Bild
Bild
Bild

Näää, jag har inte snöat in på Leo 2or!!! :D

Tack för kritiken alla,

Ingvar
Ingvar
Inlägg: 72
Blev medlem: 19 okt 2012, 10:50
Namn: Ingvar

Re: Strv 122 MCS

Inlägg av Ingvar »

SvenYoung skrev:Suveränt jobbat, Ingvar. Som vanligt otroligt verklighetstroget.

Hur har du åstadkommit partierna där "fjällen" saknas? Har du spacklat över, eller skurit bort det översta "fjäll"lagret?
Tack Sven,
Bild
Biten till vänster är ett stansat papper limmat på en slät bärare, ungefär så som Barracuda gör sim MCS.
Jag har limmat ett "stansat" papper ovanpå ett slätt papper samtidigt som jag försökt sträcka det lite. Det papper jag använde är lite väl styvt och på några ställen har det helt limmat ihop med underlaget så att det ser slätt ut. Inte min avsikt alls. Tittar man nära så ser man skärningen även på de "släta" partierna. Nej, jag är inte helt nöjd. Stansningen är för uniform, för mycket raka linjer. Jag provade att klippa bitar av lövsimuleringen likt ett splintercammo, men det var stört omöjligt att sträcka det och ändå få mönsterpassning. Jag tror att ett sladdigare papper till lövsimuleringen gör att man kan sträcka det lite osymetriskt och därmed få mer liv i ytan. Jag skall prova det i 1:72, Revell har ju en 122:a nu ;)

Ingvar
Skriv svar