Phantom dubbelbygge i 1/72!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Då lutar vi oss bekvämt tillbaka i våra MB-7:or, tar ett fast grepp om trottlarna (två stycken) och ger järnet längs banan!

Slutmålet är en USAF F-4C som flögs av Robin Olds i Vietnam och en israelisk RF-4E från tidigt 70-tal.

Bild
Byggsatserna... Köpta av Dan K. oboxade för några år sedan så det blir ingen läcker boxart men det spelar mindre roll för mig... F-4C passar perfekt till en Olds-maskin medan RF-4C passar bra för att göra en israelisk RF-4E. Det verkar som om israelernas RF-4E hade "hårda" vingen och oslottade stabbar, det som skiljer dem från en C är då bara de långa motorutblåsen. Om någon har annan info så vill jag gärna veta!

Har mjukstartat med att limma ihop fram- och bakändarna av kroppshalvorna samt petat dit några av Hasegawas magiska "inserts".

Jag shoppade mig lite after-market i Moson också, inga överdrifter men stolar, motorer och ett lagom etsark har aldrig skadat någon...

Bild
Dekaler från PrintScale och Cutting Edge.

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Inte säker på att det var så himla fiffigt att köra dessa två samtidigt, just nu känns det mest som om jag håller på och sorterar och letar bland en väldig massa sprues mest hela tiden. Inte mycket synergier här inte...

Bild
Inredningsdelar uppsatta för primer, en redan hoplimmad F-kropp och delvis hoplimmade RF-vingar.

Det lönar sig bra att vara noggrann, med lite justeringar så passar det här ihop väldigt bra. Och limmar man smart (förslagsvis applicerar man limmet från insidan) så slipper man slipa. Skarven mellan inner- och yttervinge känns för övrigt inte speciellt attraktiv att ge sig på med slippappret!

Hälsningar

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Janne.S »

Fin början! Är själv sugen på olds kärra om jag hittar en "c" i 1/48.

Mycket delar blir det, därför tjänar man så mycket på att spetsa delarna och organisera dom med tandpetare som jag gör inför varje bygge. :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Rickard Malmborg »

Jag håller med Janne;
"Det är Robin Olds jag vill ha!" :-)
Och givetvis i 1/48!

/Rickard
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Mahatma G »

SCAT XXVII, Operation Bolo?
Har själv en Olds halvfärdig, men det är en 54 mm figur från Verlinden, USAF Pilot Vietnam. Behöver bara en snorbroms i Milliput. :)

/G
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Daniel_A »

Mahatma G skrev:Behöver bara en snorbroms i Milliput. :)

/G
Varför inte borsten från en pensel? :D ;)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av magnusf »

Sedär, det här damp ned i postlådan idag:
Bild
Jag har bara hunnit bläddra än så länge men böckerna verkar väldigt fina, fullproppade med bra bilder, fina profiler och historik!

Bild
Det blir j-igt snyggt med Eduards fotoets. Den är för omväxlings skull rätt hanterbar i det här fallet, Mange tackar och bugar...

Hälsningar

Magnus
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Björn G »

Jag hoppas du fann vad du sökte! Om du hittar lite mer info om "min" 109:a (se tråden på Aeroscale), samt om när i tiden IDF bytte från engelska till hebreiska stenciler, så vet du vem du mailar!

Håller med! Photoetset ser riktigt bra ut! Själv ser jag dock fram emot att handmåla varendaste liten knapp!
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Björn Fransson »

Jädrans eleganta de där cockpitarna. Bygg på, vill se mer!
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Phantom dubbelbygge i 1/72!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kan bara hålla med, mycket snygga cockpits!
Skriv svar