Min Dundertunna!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Min Dundertunna!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Väldigt tråkigt att jag varken kunde delta i årets 08-Open samt ännu mer tråkigt att jag inte fick några av mina 29-projekt färdiga.
Jag hade inte räknat alls med all denna sjukhusvistelse...

Men eftersom jag har hört att man hamnar på en viss lista om man inte har byggt sin Tunna så slänger jag ut en bild på ett av mina byggen. ;)
Tyvärr så har jag inte fler bilder som visar hur den ser ut nu i mer färdigt skick. Men jag kan i varje fall dela med mig hur den såg ut i julas...
Hoppas att ni har överseende med min dåliga mobiltelefonsbild.

Det här är min "fattigmans-Lansen". Tanken är att jag ville bygga en riktig A 29. Dvs en som kunde ta rejält med last i alla väder.
Jag ville ha 04:or eller motsvarande under vingarna samt en rejäl radar i nosen.
Min stora inspirationskälla är RF-84 Thunderflash som för att få plats med kameror flyttade ut luftintagen i vingarna.
Dessutom hade jag en sådan gammal Italeri byggsats liggandes. Den fick släppa till vingarna.
Radarnosen kom från en skrotad Heller Lansen. Det krävdes en del spackel att få den snyggt på plats!
Robotarna fick jag från någon gammal Viggen.

Jag tyckte kroppen blev för kort med de nya vingarna så jag slaktade ännu en Heller Tunna och norpade en centimeter kroppsektion.
Det får ju plats med mer bränsle då...
Fenan blev lite för liten så den fick ersättas med en Lansenfena.
Stabilisatorn hamnade farligt nära vingarna så det fick bli en T-stjärt. För att snygga till det hela stal jag en radarvarnare från en Esci Viggen i 1:48. Det ser lite ut som på SK 60!
Men det blev ändå inte riktigt bra. Motorn kändes lite klen så den ersattes av en med EBK från en Matchbox J 29F.

Cockpit är lite ihopplockat från Heller, Pavla och Maestro ets. Jag petade dit en stor skärm till radarn dock.
Jag behöll Hellers landställ och hjul. Hellers huvudställshjul är väldigt breda men kändes helt rätt med den utökade vikten på den här maskinen.
Nya hjulnav plockades dock från Maestros etsark.

Bild

Jag skulle verkligen ha velat ha med den här fulingen till Stockholm men jag får väl ta några bilder på den i färdigt skick när jag kommer hem.
När det nu blir... :(

Andreas Samuelsson
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min Dundertunna!

Inlägg av Stellan »

Heja, du är i gott sällskap då det är många som lagt ned mycket energi på sina Tunnor på 08 Open. Ska bli kul att se när din skapelse blir klar. Färgsättning?
Stellan Schroeder Englund
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Min Dundertunna!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Hej och tack Stellan!

Just nu så är den metallren som en vanlig J 29. Det känns dock inte helt säkert då det inte är tillräckligt mycket "attack" för min smak...
Det blir kanske lite grönt på ovansidan som Lansen. Vi får se.

Det tillverkades inte alltför många sådana här 29:or då arbetsbelastningen för piloten blev alldeles för stor. SAAB skissade på en tvåsitsig version men de kom fram till att det var bättre att bara bygga fler Lansen istället. Lågbudgetalternativet blev inte billigare... :)

Andreas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Min Dundertunna!

Inlägg av Stellan »

Var det inte de där som var alu på undersidan och blå/grön på ovansidan? Vill minnas att det gröna drogs ned under vingframkanten en bit... Rätta mig om jag har fel ;)
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar