Nästan klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Nästan klar!

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag funderade länge på hur jag skulle göra en treuddig högaffel tills jag tittade på en gammal favorit film, Slaget om England. En bonde hotar en Polsk pilot med en högaffel eftersom han tror att det är en Tysk. Hans och kollegornas högafflar är tvåuddiga.



"Welcome to England"

Bild


Bild


Bild


Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nästan klar!

Inlägg av Stellan »

Inte så tokigt alls, men det kanske borde vara något mer som fyller ut inom ramen. Kan det vara så att vingen har kanat igenom en höstack så att det ligger hö över och bakom vingen? Direkt referens till varför bonden har en högaffel i händerna och det blir lite mer action på så sätt. Kanske en hund som står och skäller på piloten ochså? Alternativ titel blir då "Surrounded" :) Är det tänkt så att piloten är polsk men har flytt med ett tyskt plan????
Stellan Schroeder Englund
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Nästan klar!

Inlägg av Anders.Edblad »

Bra synpunkter! Hund kan jag ta från ett annat diorama.
På en av bilderna jag har haft som förebild finns det en typ av höstackar planet kanat igenom.
Bra namnförslag men jag har precis limmat dit skylten. :cry:
Episoden med den polska piloten är tagen ur filmen och är bara en förklaring på varför jag vet att högaffeln är tvåuddig. Piloten i dioramat är tysk.
Jag får ändra rubriken till: Långt ifrån klar! Det blir sent ikväll också.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Nästan klar!

Inlägg av Snussugen »

Tufft. Vilken skala är det i?
Live & let dry.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Nästan klar!

Inlägg av Anders.Edblad »

1/48. Eduard, en av de bästa modeller jag byggt. Bra detaljering och passform.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Nästan klar!

Inlägg av Sten Ekedahl »

Även svenska hötjugor (inte högafflar) är/var tvåuddiga. Minns dem mycket väl från min barndom på landet under 50- 0ch 60-talet. Och efter att ha använt dem själv kan jag intyga att två uddar räcker mer än väl för hö.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Skriv svar