When at IPMS...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: When at IPMS...

Inlägg av Anders.Edblad »

Typ, bakom modellen är ett fönster som släpper in mycket dagsljus. Kameran blir "bländad av ljuset" bättre att du tar bilden från sidan eller om det är möjligt utan att skugga modellen att du står mellan modellen och fönstret och får ljuset bakifrån.
linusorn
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:19
Ort: Brottby

Re: When at IPMS...

Inlägg av linusorn »

Är man nybörjare är det alltid bäst att ha ljuset bakom dig när du fotar. Att försöka hålla i objektet som ska fotas med ena handen och fota med andra är dömt att misslyckas, blir alldeles för instabilt och därför oskarpa. Lägg ifrån dig det som ska fotas håll i mobilen med båda händer och ta stöd mot handleder eller armbågar så kommer du att få skarpa bilder.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: When at IPMS...

Inlägg av SvenYoung »

Snussugen, jag tror att du dessutom använder en kamera som inte klarar av att ta bilder för nära objektet du skall fota. Försök att komma lite längre bort från modellen. Mobilkameran bör ha auto-fokus (automatisk skärpeinställning) men om du står för nära kan det hända att den inte hittar totala skärpan. Då blir bilden suddig.

Många kameror (även mobilkameror) har sk "makro-läge" som gör att man kan ta extrema närbilder, men jag tror i ditt fall om du håller lite störra avstånd så kommer det att fungera. Det är sällan jag använder makro när jag fotar, tar bilderna på lite längre avstånd och förstorar upp dem lite i datorn istället.

Vad heter du på riktigt förresten? :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: When at IPMS...

Inlägg av Snussugen »

linusorn skrev:Är man nybörjare är det alltid bäst att ha ljuset bakom dig när du fotar. Att försöka hålla i objektet som ska fotas med ena handen och fota med andra är dömt att misslyckas, blir alldeles för instabilt och därför oskarpa. Lägg ifrån dig det som ska fotas håll i mobilen med båda händer och ta stöd mot handleder eller armbågar så kommer du att få skarpa bilder.
Inte sant. De flesta av bilderna togs när modellen stod still, blev skit lika förbannat. :)
SvenYoung skrev:Snussugen, jag tror att du dessutom använder en kamera som inte klarar av att ta bilder för nära objektet du skall fota. Försök att komma lite längre bort från modellen. Mobilkameran bör ha auto-fokus (automatisk skärpeinställning) men om du står för nära kan det hända att den inte hittar totala skärpan. Då blir bilden suddig.

Många kameror (även mobilkameror) har sk "makro-läge" som gör att man kan ta extrema närbilder, men jag tror i ditt fall om du håller lite störra avstånd så kommer det att fungera. Det är sällan jag använder makro när jag fotar, tar bilderna på lite längre avstånd och förstorar upp dem lite i datorn istället.

Vad heter du på riktigt förresten?
Autofokus känner jag till, det har min andra bror på sin kamera. Man ser hur allt blir skarpare om man bara håller den still en sekund eller två, right? Detta händer inte på denna mobil. Den är helt enkelt femtio lass dynga.

Vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt för att bilderna ska se acceptabla ut, men vi får väl se vad jag kan åstadkomma när vingarna limmats på plats. De är nästa steg efter några touchups i färgen.

Mitt namn använder jag inte online. Jag är ingen kändis eller något, det är bara något jag föredrar.

Men ja, tack för visat intresse av bygget och för att ni förklarade ett par saker om fotografering. Vem vet, nästa hög kanske rentav blir njutbara att glo på. :)
Live & let dry.
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: When at IPMS...

Inlägg av BGB »

Tjenare Snussugen!
Kan inte se dina bilder här heller
Boris
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: When at IPMS...

Inlägg av Snussugen »

Bild

Jag tycker att denna bilden blev skitbra, men vi får väl se vad ni andra tycker... :P
Live & let dry.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: When at IPMS...

Inlägg av SvenYoung »

Mycket, mycket bättre skärpa, nu behöver du bara fota i ljusare förhållanden (mer belysning på modellen). Bilden är lite mörk. Testa med ett par bord eller golvlampor (lite på håll) som belyser modellen från olika vinklar och försök att undvika skarpa skuggor. Rekommenderar inte att du använder kamerans blixt.

Du är på rätt väg! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: When at IPMS...

Inlägg av Snussugen »

Tackar, Sven. Det stod faktiskt en lampa på samma bord som planet, men nästa gång sätter jag en annan lampa på andra sidan också. Då borde det bli snudd på optimalt, enligt dina beräkningar. ;)

Kunde inte motstå att ta en bild av denna fågel i soluppgången också. Ser fräckt ut även om den bara är halvfärdig.. åtminstone i mina ögon. :D

Bild

Vingarna står på tur!
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: When at IPMS...

Inlägg av Snussugen »

Detta evinnerliga spacklande. Nåväl.

Vingarna är nu på.

Bild

Bild

Bild
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: When at IPMS...

Inlägg av Snussugen »

Bild

Bild

Bild

Kamouflaget påmålat. Målade frihand först, men resultatet lämnade en del ett önska. Jag fick inte det där zickzackiga intrycket. Så det blev en jurvla massa maskeringstejp istället och här är resultatet. Det behövs ett par finjusteringar lite varstans men på det hela taget är jag nöjd, antar jag.
Live & let dry.
Skriv svar