Tp29 C "Megatunnan"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
BjarneS

Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av BjarneS »

De stora transportplanen verkar vara en glömd del av SAAB's historia. Så glömd att jag inte ens har kunna få fram ett vettigt ritningsunderlag för denna modell. Jag har fått använda kvalificerade gissningar och adekvata hypoteser och ändå kan jag inte veta den exakta skalan på modellen. Gissningsvis är skalan ca 1/250. Det jag fått fram är att man började utveckla en maskin med sex turbopropmotorer men insåg snart att den skulle behöva för långa banor för att komma i luften, så man tog till version B. Man kompletterade då med två jetmotorer för extra starthjälp men fick ändå inte tillräcklig prestanda. Då tog man fram storsläggan och hängde på åtta jetmotorer! En mockup färdigställdes (och ska enligt uppgift stå gömd i ett "skjul" på Malmslätt) innan projektet lades ner.

Bild


Bild

Tycker själv att det hade blivit ett vackert plan om det hade byggts.

PS Med anledning av dagens datum anbefalles försiktighet med ovanstående information.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av Stellan »

Ja, informationen får man betrakta som förlegad. Prototypen 29-1 stod och for illa så man beslöt att elda upp den på förra årets majbrasa är jag rädd. Det är så man gör numera med gamla saker.

Hmm, de där ställen på vingspetsarna tror jag är fel; ett antal lyktstolpar vid uppställningsplatsen har konstaterats vara anledningen till att en gryning bild tros ha visat extraställ långt därute på vingspetsarna. Du kan ju tänka vilka breda landningsbanor som skulle behövas med den där spännvidden/spårvidden.

Fläskigt lajbans att du fått den klar!!!!
Stellan Schroeder Englund
BjarneS

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av BjarneS »

Klar och klar! Det ska hällas på färg också.
Synd att mockupen inte finns kvar. ;)

Tack för dina synpunkter.
Bjarne
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av Öken-Erik »

:-)
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av SvenYoung »

Hur häftigt some helst, Bjarne! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av Björn Fransson »

Underbar! Snacka om att tänka utanför boxen!
BjarneS

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av BjarneS »

Tack för kommentarerna.

Har slängt på lite färg nu, blev ett något "whiffigt" splinterkammo.

Bild

Bara att måla rampen, ställen och bättra lite utvändigt så ska man väl våga visa den för allmänheten.
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av ecafrze »

COOOL!!!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av Daniel_A »

Mäktig. Den ser ju riktigt trovärdig ut i formerna tycker jag.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Tp29 C "Megatunnan"

Inlägg av Emil Lindberg »

"Stora tunnor bullrar mest" har man ju hört. Och i det här fallet lär det nog fasiken stämma!
Skriv svar