Ki-61 i 1/48 (färdig på sid 2)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Ki-61 i 1/48

Inlägg av Daniel_A »

Tack för alla uppmuntrande ord. Ikväll blev den andra halvan gjord. Det är ett himla grisjobb, men kul är det när det är klart. Jag fick på ett lager johnson på allt också. Det är kul att se hur målningen ändrar karaktär med lack på. Jag tänkte vara försiktig med att matta ner den i sluttampen denna gång.

Bild

Bild

Finns det något bättre än att sitta och titta i olika vinklar på något man verkligen är nöjd med en stund innan man släpar sig till sängs. Gärna med lite skön musik som inramning. Jag tror att alla som bygger förstår precis.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Ki-61 i 1/48

Inlägg av Daniel_A »

Så var den klar så när som på fälltankarna. Där fick jag tänka om eftersom den variant som medföljer verkar ha varit i trä och inte som jag hade tänkt i metall. Så de kommer på i efterhand. Alternativet hade varit att detaljera skenorna, men jag har inte hittat några bra bilder på dom.
Så här blev i alla fall slutresultatet efter lite vädring. Jag bestämde mig för att inte lägga något avslutande mattlackslager bortsett från på det svarta på motorkåpan som jag mattade med Humbrols mattlack på en luddfri trasa. Den blir ju lite matt av oljefärgswashen ändå. Det där med mattlack eller inte får ni gärna komma med synpunkter på, för det är ju en lite kritisk del av finishen som jag känner mig väldigt osäker på.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Daniel
Senast redigerad av Daniel_A den 02 apr 2013, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ki-61 i 1/48 (färdig på sid 2)

Inlägg av Stellan »

Riktigt ovanlig målning och utomordentligt bra genomfört! Antenndetaljeringen blev pricken över i:et.
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Ki-61 i 1/48 (färdig på sid 2)

Inlägg av Daniel_A »

Stellan skrev:Riktigt ovanlig målning och utomordentligt bra genomfört! Antenndetaljeringen blev pricken över i:et.
Tackar :) Antennen är av en elastisk tråd jag köpte av SBS model på C4. Funkar riktigt bra. Fästena är tvinnade av den ultratunna metalltråden som sitter i släpskorna på Scalextric-bilar.

/Daniel
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Ki-61 i 1/48 (färdig på sid 2)

Inlägg av Göran NS »

Snyyygt! Målningen blev superbra, bara att gratulera till en vacker modell!
Göran Nilsson Söderholm
Skriv svar