Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av Henrik Larsson »

Gått förvånansvärt snabbt, övar på denna inför en till P40 som ev kan bli lite bättre.
Har inte kollat riktigt än om de brukar vara så där slitna så lite reservation för det, men den är främst en övningsmodell för att testa på chippning och lite annat.

Ikväll har dekaler monterats och efter dessa bilder även lite smuts.
Imorgon kanske det hinns med en mattlackvända också.

Bild
Senast redigerad av Henrik Larsson den 21 feb 2012, 02:11, redigerad totalt 1 gånger.
Flippermatt
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2012, 16:11
Namn: Mattias K
Ort: Borlanche

Re: Trumpeter 1/72 P-40 snart klar.

Inlägg av Flippermatt »

Ser mkt bra och lovande ut !!!

Är det Trumpeters egna dekaler ?

mvh
Mattias
Dedicated P-47 decaloholic....
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Trumpeter 1/72 P-40 snart klar.

Inlägg av Henrik Larsson »

Japp allt är från lådan. det jag funderar på är att byta ut det feta pitotröret som ändå sitter löst efter diverse ofrivilligt knäckande och bändande och sätta en tunn tråd el dyl där. isåfall är det nog lite läge för det innan jag gör nåt mer...
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Trumpeter 1/72 P-40 snart klar.

Inlägg av Henrik Larsson »

Nu är den klar. gick snabbt som sagt och ikväll blev nog sista rycket. Väldigt nöjd, roligt bygge och kul när man för ovanlighetens skull känner att man kommer framåt hela tiden.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

OCH när bilderna var tagna kom jag på att det ju skulle på mer grejer, frugan fick ju gott offra sig på några hårstrån så ingen återvändo på den punkten.
Bild
Bild

/Henrik
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt men ska inte de bleka rundlarna vara på ovansidan och de mörka på undersidan av vingarna? Har själv den nya från Airfix men där följer det bara med bleka rundlar.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av magnusf »

En förebild jag alltid gillat! Ska nog skaffa mig en Airfix...

Snyggt jobbat!

Magnus
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av Janne.S »

Snyggt! Flying Tigers har alltid varit en favvis....tänker jag P-40 så är det dom man tänker på.
Så praktiskt att ha en fru med lämplig hårlängd :D Själv får jag hålla mig till varmdragen gjutstam :P
Härligt bygge!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av Henrik Larsson »

Ang runda dekalerna: blev lite tveksam där när du frågade men jag kollade och de sitter enligt anvisning iaf. har inte direkt forskat något inför detta bygge så jag kan trots allt inte säga säkert hur de är i verkligheten.
men... så tycker jag det var en väldigt bra byggsats som passade bra ihop utan allt för mycket puts. ikväll blir det iaf inget bygge. ska borra upp några praktiska träbitar för krokodilklämmor bara - ett knep jag snappade upp hos uffe på domarkursen :D
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av Urban Gardini »

Har för mig att "Sino-Erik" har sagt det vid något tillfälle att rundlarna ovanpå vingarna blektes kraftigt av solen.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Henrik Larsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 26 jan 2012, 15:37
Ort: Sollentuna

Re: Trumpeter 1/72 P-40 klar!

Inlägg av Henrik Larsson »

hmm ja det låter iofs rimligt att de blektes till olika nyanser uppe och nere men har som sagt inte forskat nåt så jag bara byggde efter beskrivningen rakt ur lådan av det som fanns där.
Hittade en rapport på kitet där man tar upp bristerna med dekalarket.
Jag gjorde det enkelt för mig på denna övningsmodell så allt åkte på som det såg ut på bilden. Men vill man få det rätt så ska man kanske skaffa ett extra dekalark. Har en academy som jag nu måste kika efter i lådan...
Och hur gör du med airfixen där du fick alla ljusa? /Henrik

Edit: rapporten http://www.hyperscale.com/2007/reviews/ ... ewgp_1.htm
Skriv svar