B1 bis 99% klar

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

B1 bis 99% klar

Inlägg av BjörnK »

Tjenare allesammans!
Surdegarna höll på att ta över på byggbordet. Med Open kommande med stormsteg så slog jag på ugnen och började grädda. När Scouten och BT:n var klara tog jag en av de största surdegarna, B1 bis (dvs Björns 1:a Brontosaurus i Surdegarna). Finns några småsaker kvar att fixa som man upptäcker efter fotografering Samt efter all bra feedback man får på forumet!

Som vanligt blir man laddad av glada tillrop, konstruktiv kritik, recept på franska chokladtårtor (Robin!) och annat som gör dagen gladare!!! Ös på bara!!! (OBS! Det gäller även flygbyggarna därute!!!;))

Önskar att man hade kunnat måla figurer (som inte ser ut som huvudfotingar) för då hade det passat bra med en alkad fransos på bänken med en vinare i näven!

Svårfotat under spisen ikväll... dagsljuset fanns inte vid hemkomsten och stativet nerpackat. Den ljusa leran/dammet blir något ljusare än IRL. (Men jag ska inte skylla ifrån mig... jag vet att det är ett av områdena där jag verkligen måste skärpa till mig!!!)

Enough said! Here we go!!! Allez Allez!!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av Lars Befring »

WOW!!!! skitsnygg rinning!

Bara två fel:

den är inte blå
den är inte en Tunna
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag väntar tills jag ser den live, vis av erfarenheten. Men var kommer gatstenen ifrån?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av BjörnK »

Haha Lars! Det var nära en vintunna i lasten... men jag passade!
Janne! Jag tycker själv att den ser bättre ut live än på fotona... Gatstenen tog jag med mig hem från göteborg efter kravallerna där!!! Skämt å sido. Gatan är en gammal resinklump av okänd märke, tror det kan vara Verlinden? Separat trottoar osv...

//B
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av Lars Befring »

Björn! en tunna är ALDRIG fel!!!

men när jag har tittat på bilderna igen... att dom är väl hårda beror väl på omständigheterna runt fotograferingen (behöver vi en lokal med bra foromöjligheter??????) men.... lasten, framförallt presseningen på vänstersidan ser inte helt inarbetad ut.... Men jag gillar verkligen leran!! speciellt på kedjan!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av BjörnK »

Hehe! Nu är man avslöjad! Lasten sitter just nu med lite häftmassa... ska sammanfogas med modellen ordentligt! Tack för påminnelsen!!!

Angående fotograferingen så skulle jag nog kunnat ansträngt mig lite (hrmmmm ganska mycket) mer. Men på två minuter i köket får man väl inte begära mer! En fotokurs kanske???

Tack för de värmande orden!!

//B
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av Lars Befring »

ehhh på två minuter har du kommit Hin Håligt långt!!!!

vad det gäller lasten är det nog färgen mer än exakt placering som "skaver"

hmmm... vi skulle kanske kunna få en Hin Håligt duktig produktfotrograf att ge oss några tipps, låter som en kul workshop efter open
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av SvenYoung »

Härlig BiS, Björn! Kammomålningen tycker jag är helt suverän, gillar verkligen de tunna linjerna som ser riktigt bra ut (inte lätt att få detta snyggt).

Skön vädring också, precis lagom med rinningarna osv.

Håller med Lars angående packningen på vänster sida, känns inte som om placeringen är helt klockren, ser inte heller helt "nedsjunken" ut.

Nu undrar jag bara av ren nyfikenhet, eftersom samma kommentar fanns på tråden om ditt BT42-bygge.
Jag har inte haft förmånen att se byggena live, så vad är det som skiljer så mycket mellan bilderna och verkligheten? Givetvis ser modeller annorlunda ut i bild, det tror jag nog gäller för alla byggare, men det framgår inte av kommentarerna vad som är "felet" (om det nu är "fel" det handlar om).
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av Robin Nilsson »

man ser saker på ett annat sätt när man tittar på ett foto, framförallt i en dator e.dyl. När det kommer kameror med sensorer som beter sig som det mänskliga ögat så blir det en annan sak. Sen är det det där med belysning ...
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: B1 bis 99% klar

Inlägg av SvenYoung »

Robin Nilsson skrev:man ser saker på ett annat sätt när man tittar på ett foto, framförallt i en dator e.dyl. När det kommer kameror med sensorer som beter sig som det mänskliga ögat så blir det en annan sak. Sen är det det där med belysning ...
Jovisst, det fattar jag (har fotogrferat mina egna modeller en del).

Jag undrar mest vad det är som står ut på just Björns modeller som gör att jämförelsen mellan bilderna och verkligheten görs.
Nyfiken, eftersom jag inte har sett grejorna i verkligheten.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar