Tarangus A 32A Lansen 1/48 - fotograferad till slut!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Lars Befring »

Wow!

Så en färdig Lans på Open i alla fall!!!

:D

Snygg

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, nu vore det väl sjutton om den inte hann bli klar! Tack!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Väl arbetat med den! Hur snygg som helst.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Stellan »

Fräsigt, kul att få se den på Open!
Stellan Schroeder Englund
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Janne.S »

MUmma vad läckert! :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Björn Eriksson »

Riktigt snyggt bygge Björn!
i vanlig ordning, skall bli väldigt kul att se den på Open.


Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Yesterdays news så att det skriker om det... :oops: Men när jag plåtade min lilla B 17, insåg jag att jag faktiskt aldrig avslutade den här tråden med ordentliga bilder på slutresultatet. Nu är ju den här fotograferad på en del andra håll, men aldrig av mig. Och alla som håller till på det här forumet var ju heller inte på Open. Så för er som vill se, här kommer en rejäl hel hög med bilder:

Bild

För att få fram det solblekta, grundmålade jag allt med grön Gunze 309 och körde sedan en hel del ljusgrå 338 innan allt avslutades med lite 309 igen. De nymålade ytorna målades, logiskt nog, sist.

Bild

Mycket om bygget är ju redan sagt i den här tråden. Så jag kör på med ett gäng bilder till.

Bild

Luftbromsarna blev klara strax innan Maestro gav ut sina i ets...

Bild

Överchippat, kan tyckas. Men originalet överträffar faktiskt dikten.

Bild

Eftersom hela kärran grundades med Tamiyas aluminium på burk, behövdes inte så tjocka lager på undersidan Främre delen av tanken penselmålades med Gunzes polerbara silver och aluminum.

Bild

Bild

Många kablar blev det... Och ändå är det en västanfläkt jämfört med originalet.

Bild

Bild

Bild

Inte lika mycket där fram, tack och lov... Däremot en del scratchbygge för att få till det rätt grova stället i lådan.

Bild

Vädringen gjordes som jag tidigare nämnt både med pensel och airbrush. Avslutade allt med torrpastell innan kärran lackades. Brukar annars köra torrpastellen efter lacken, men tycker att det funkade rätt bra så här också. Efter lacken blev det en del torrpastell för att simulera ny smuts.

Bild

Ordentliga lanternor nytillverkades till vingspetsarna.

Bild

Lät bli att fylla i panellinjerna så mycket som jag brukar. Tyckte att det blev mer realistiskt så.

Bild

Femtioettan höll på att ställa till det. Femman kom från Hasegawas Draken, tänkte också ta ettan från Swedish-special-lådan där den röda 35:an finns med (F 18-11). Men när femman satts dit, visade det sig att den ettan var för liten! Vad göra? Eurodecals siffor är på tok för ljusgula och andra ettor finns inte på marknaden. Och att byta individ var heller inte att rekommendera. Dels var vädringen avbildad från F 6-51, dels hade jag redan satt dit serienumret 32236... Efter en del experimenterande löste det sig genom att jag skar till två fyror från Flying Colors 1/48-ark med den gamla typen av siffror. Lyckligtvis var de i nästan exakt samma gula nyans. Puh!

Bild

Sådär! Då kan vi lägga den här till handlingarna. Nu väntar vi bara på J 32:an! :D

Bild

Till sist: Tack till Martin N för - som alltid - ovärdeliga referensbilder och till Tobbe som försåg mig med F 6-vapnen!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48 - fotograferad till slut!

Inlägg av Henrik R »

Ja du Björn! vad säger man? Hatten av iaf! mycket grym lans du gjort!
Jag måste erkänna att din Lans har vart det man utgått ifrån när jag ser på min egen!
Jag såg den med egna ögon på 08 och det var helt klart en klar favorit!
mirkobayerl
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:05

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48 - fotograferad till slut!

Inlägg av mirkobayerl »

Hej
Vansinnigt snyggt..vilken uppvisning !!! helt superbt...Så ska det se ut !!!! my hat off :)
Mvh
Mirko
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Tarangus A 32A Lansen 1/48 - fotograferad till slut!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Mycket trevligt bygge, Björn!
Gissar att du kastar dig över en Tarangus Viggen när det blir så dags...? :)
Skriv svar