Tarangus A 32A Lansen 1/48 - fotograferad till slut!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Tarangus A 32A Lansen 1/48 - fotograferad till slut!

Inlägg av Björn Fransson »

Borde kanske köra det här som en tråd istället för flera (är lite ovan vid det nya...), men nu får det bli så här. Strax dags att måla, men innan dess lite avslutande fix med cockpit (bland annat scratchat sikte) innan det är dags att montera huven. Kroppen är primad med Tamiyas burkade aluminium för att grunda för lite skön chippning. Strax dags att måla!

EDIT. Ett tips till er som bygger. Byggbeskrivningen har fel placering på plexiglasskivorna på stolarna, de ska sitta längst bak, inte längst fram. Överhuvudtaget är det rätt många småfel på beskrivningen som är betydligt sämre än själva modellen.

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 06 maj 2012, 19:12, redigerad totalt 4 gång.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Lansen igen

Inlägg av Göran NS »

Oj, det börjar närma sig! Inte utan att man börjar bli riktigt spänd på slutresultatet nu, nästan som melodifestivalen..NOT :D

Skall verkligen bli kul att se den färdig, du vet väl att du gett oss anledning att ha höga krav på dig nu Björn ;)

Nästan underförstått men den ser verkligen bra ut så här långt.


Göran NS
Göran Nilsson Söderholm
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Lansen igen

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Fler bilder är på gång, har målat undersidan och idag är det äntligen dags att ge sig på den väderbitna ovansidan. Återkommer!
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av Björn Fransson »

Två dagar (nåja, inte hela...) har tillbringats hos sprutboxen. Först ut var undersidan som blev så här (fast fotad efter allt nedanstående var klart):

Bild

Sedan var det dags för det roligaste av allt: Att få till en riktigt väderbiten ovansida. Först ett lager grön Gunze 309 blandat med rätt mycket ljusgrå 338. Därefter sprutade jag lite svart som en preshade. Sedan testade jag en ny teknik, med en pensel förstärkte jag en del skarvar och smuts för att få till "Lansen-känslan".

Bild

Därefter drog jag lite mer av den grön/grå blandningen över alltihop.

Bild

Sedan målades de bättringsmålade (övermålade) partierna med grönt.

Bild

Till sist blev det hela havet stormar med lite olika nyanser, lite mer penselmålande och till sist blev det så här (den blekta dayglowen målades först och maskades när det blev dags för det gröna). Och nu är det dags för mer kul: Chippning! :mrgreen:

Bild
Lennart

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av Lennart »

Grymt snyggt Björn,i vanlig ordning/Lennart
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av Lars Befring »

:shock: :shock: OOOOoooo!!! :shock: :shock:

Hin Håle vilken snygg blekning!

nu väntar jag med spänning på den grisiga undersidan! :D

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av ecafrze »

Jamen, tusan vad snyggt!!! Det är så roligt att se alla Lansar som byggs. Jag hoppas intensivt man får dregla över några stycken på 08 Open.. Jag har inte vågat bygga någon själv ännu!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av Henrik R »

Det där blev ju lyckat! Fint målad!
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av Björn Fransson »

Vingspetsarna var tydligen inte svarta utan gröna... Så det blev till att måla om dem. Har även chippat lite.

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Tarangus Lansen (Uppdaterad 20/2: Målad)

Inlägg av Janne.S »

Mumma!!!!!
Man blir ju sugen på något väderbitet!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar