F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Björn G »

Thunderstreaken är fantastiskt skön i linjerna. Snyggt jobbat!
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Göran NS »

Minst sagt snyggt bygge! Väderbitet och bra.

Gillar också Monograms flygbyggsatser i 48, speciellt att de kommer med hyfsad detaljering i cockpit.

Var har du hittat den häftiga bomb "trolleyn"? Kommer den med i lådan, ibland skickade ju Monogram med lite användbara marktillbehör i lådan, vilket är trevligt då det inte finns jättemycket sådant att få tag i, i 48 skalan.


Göran NS
Göran Nilsson Söderholm
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Henrik R »

Detaljeringen är det inte fel i monograms produkter, jag håller med,även om panellijnerna är resta på dessa "80-talare". Bombvagnen följde faktiskt med i lådan, det var en kul detalj tyckte jag!
Tack för att du gillade bygget!
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Andre B. »

Henrik R skrev:Tack alla!!

magnusf skrev:Sköna nyanser, vad har du använt för färger?

Hälsningar Magnus
Jo, receptet är följande:

Översida(kammot) är mörkgrön FS 34079 som väldigt stor del påminner om RLM71 och den ljusgråa FS 36320.
På undersidan användes ljusgrå FS 36495. Och hjulbrunnar insida av landställ kördes FS 34102. Själva landställen,luftbromsar och pylon krokarna målades med Alclad.
I cockpit använde jag mig av ljusgrå FS 36231 toppat på en mattsvart bas. Röd kulör använde jag FS 11136 och den lösa bomben målades olivedrab.
Alla färger är Gunze akrylfärger.
Hej!
Snygg kärre. Minns även jag den Airfix F-84 jag byggde för en väldigt massa år sedan. Beställde lite luftwaffe färger från Tyskland för ett tag sedan och blev överaskad över hur mörka de var...

RAL 7014 (basaltgrau) är närmast lik Humbrol 79 som är ljusare (liksom den mörkgråa färgen i RLM 74/75/76 nattjaktskamot...).
RAL 6014 (gelboliv) är mycket mörkare än Humbrol 155 även om denna färg annars ligger i "rätt härad".
RAL 7001 (silbergrau, undersida fram till -72)) är ljusare än RAL 9007 (weissaluminium undersida Norm -72).

Men alla färger vädrades rätt hårt. Ljusgrå är inte fel för RAL 7001 resp 9007. RAL 6014 blev fort ljusare medan RAL 7014 höll färgen längre. Sedan var det ju det här med skaleffekt...
Mvh. Andre B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Henrik R »

Ja det där med färg är inte lätt alltid, Mina FS nummer stämmer säkert inte med originalet kanske, men dom var heller inte så långt ifrån endå. Vet heller inte om just tyska 86:or kom omålade till Tyskland och om det gjordes på plats. För då känns det som om RAL vore alternativet.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Andre B. »

Henrik R skrev:Ja det där med färg är inte lätt alltid, Mina FS nummer stämmer säkert inte med originalet kanske, men dom var heller inte så långt ifrån endå. Vet heller inte om just tyska 86:or kom omålade till Tyskland och om det gjordes på plats. För då känns det som om RAL vore alternativet.
Enligt de uppgifter jag fått så målades alla flygplan om i Tyskland, F-84, F-86 och F-104 liksom F-4. Så det är RAL-färger som gäller (Men tycker att din F-84 ligger i rätt "härad". Det gråa håller rätt blå ton och den gröna färgen är inte "brun").

Det svåra brukar vara att få till den gröna färgen. Ral 6014 Gelboliv är inte lätt att få tag i. En del anser att Humbrol 108 ligger nära. Man började måla undersidan med RAL 9007 -72 istället för RAL 7001 vilket många missar som hämtar källinfo utanför tyskland.

Starfightern kom ju att licenstillverkas i Västtyskland så det är ju rätt naturligt att den målades med RAL-färger. Sen är det väl det vanliga tyska tänket att de gör allt bäst själva. Men när det gäller att flyga Starfighter så fick de åka över till USA och lära sig flyga på nytt. Det visade sig väl att man "busflög" Starfightern lite väl hårt i jämförelse med andra länder. När man sedan lärde sig flygplanets begränsningar så förlorade inte Luftwaffe fler Starfighters än andra flygvapen...

/ Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Henrik R »

Ha, ja tyskarna var heta i Starfightern. Minns skriverierna när dom skulle öva STOL på landsvägarna. Dom gick av banan ganska bra :-).
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: F84F Luftwaffes Thunderstreak.

Inlägg av Andre B. »

Henrik R skrev:Ha, ja tyskarna var heta i Starfightern. Minns skriverierna när dom skulle öva STOL på landsvägarna. Dom gick av banan ganska bra :-).
Mina farföräldrar bodde inte långt från flygbasen i Ingolstadt, Bayern. Jag var rätt så ofta där nere åren -70 till -82. Minns hur Luftwaffe piloterna nästan tog med sig taken på husen ibland när de laddade förbi med sina Starfighters, Phantoms och Alphajets. Såg någon Fiat då och då med. Var ingen som brydde sig om ljudbangar där inte. En F-10 pilot klippte tre skyltfönster i Varberg under samma tid. Var skriverier i Hallands Nyheter i flera dagar efteråt. Var väl lite extra känsligt då en Draken gick i backen strax utanför Varberg -73. När det var som värst så gick det åt en Starfighter i veckan för Luftwaffe. Av ca. 900 maskiner krachade man över 400 vill jag minnas...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar