SU-9 från A-Model 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

SU-9 från A-Model 1/72

Inlägg av Göran NS »

Jag hade egenligen ingen anledning att bygga denna model då den inte passar in i några av mina "temasamlingar" som jag normalt sett bygger, såsom Flygvapnet 1/72 m.fl. Men jag fick tag i en Kopro SU-7 i 1/48 skalan billigt och började efterforska den lite på nätet. Upptäckte då att den vidarutvecklades med deltavinge för att användas som högtflygande "interceptor" mot det amerikanskt bombflyg. Denna vidarutveckling blev SU-9 och den var ju ännu häftigare än SU-7:an!
Bild

Tyvärr så finns det mig veterligen ingen 48 modell av SU-9:an så jag beställde en 72 modell av A-Model från Hannants.
Denna modell var nog den simplaste byggsats jag någonsin byggt, och då har jag byggt en del gammalt Airfix och Frog i mina dagar. Absolut alla delar fick putsas innan montering och en del delar var även skeva och som ni kan räkna ut var passformen heller inte bra.
Bild

Den är målas med Alclad white aluminium och borstad med blyertsgraffit på valda paneler, småluckorna fick utskuren aluminiumdekal.
Bild

Jag hade mina tvivell angånde lådans dekaler men de fukade faktiskt bra, bästa beståndsdelen i hela lådan :)
Bild

Enligt källor på nätet så fick ryssarna radarkontakt med en amerikansk U2 vid en av prototypens provflygningar. De dirigerade SU-9:an för en genskjutning men då planet var en protyp saknade det beväpning, som den sanna patriot piloten var så försökte han då ramma U2:an. Han missad dock och fick ingen andra chans då hans SU-9:a fick akut bränslebrist! (Obs, detta kan mycket möjligt vara en skröna, man skall inte tro allt okritiskt på nätet, har jag hört :oops: )
Bild

Tack för titten gott folk, limma lugnt
Göran Nilsson Söderholm
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SU-9 från A-Model 1/72

Inlägg av Stellan »

Otroligt fin modell, härlig finish!
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: SU-9 från A-Model 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Fantastiskt fint bygge av en bortglömd kärra! Härligt!
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: SU-9 från A-Model 1/72

Inlägg av Anton »

Den ser jättesnygg ut! Resultatet är ju väldigt bra med tanke på hur mycket jobb som måste läggas ner på en A-Model-sats. Satt och plockade med en A-Modell Me 109K ikväll, men den åkte tillbaka i skåpet just för att aaalla delar måste slipas.
Skriv svar