Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Mats Averkvist »

Exakt vilken klarlack använder du?
Använder du samma till alla dina modeller?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Mats! Jag använde Tamiya-lack i många år men sedan drygt två år tillbaka så kör jag Mr Paint från Slovakien, de har några olika (blank, halvblank, halvmatt och matt, extra mattgörare samt till och med en tvåkomponents blank (skaffat den men inte provat, känns ohälsosamt)). De luktar illa men de är säkrare att få ett bra resultat med än något annat jag provat. Lackfärger med thinner som luktar lite som cellulosaförtunning men sprutan går fortfarande att rengöra med T-röd.

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Henrik R »

Precis därför Magnus gör jag inte misstaget att inte färdigställa en modell på en gång. Jag är rädd att tappa bort delarna annars.
Det här bygget minns jag och jag är lika häpen på dayglowmålningen nu spm då. Snyggt!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Henrik! Jag fattar principen men den är svår att leva upp till... Ingår i mitt program för att bli en bättre människa :)

Bild
Det finns hopp! Noggrann maskning med den mesigaste tejp jag kunde hitta...

Bild
...en sväng Vallejo "White Aluminium" försiktigt målad (undvek sprayburken på det här stadiet)...

Bild
...och ett resultat som faktiskt måste klassas som helt godkänt :) !

Då var det bara det saknade kronmärket på undersidan, känns lite lättare nu när ovansidan är fixad!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Back to business igen...

Bild
När jag kollar på bilder på Vampire så ser de ganska rena ut men jag behöver göra något för att skrämma lite liv i ytorna på den här, jag har gått över högervingen med lite olika pigment...

Bild
...och här är båda vingarna klara och fixerade med ett lager halvmatt lack. Kommer att fortsätta och ta modellen del för del med lack emellan för hanterbarheten.

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Stellan »

Istället för att läsa om hela tråden...frågan ställes här:

Har du målat framkroppen i separat färg och plåtytorna på bakkkropp och vingar i annan nyans för att få skillnad i silverdopen och NMF som jag antar att de var utförda i? För inte var de målade i silverdope över hela?
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Jag tror hela maskinen var silverlackad i verkligheten så hela modellen är silversprayad med någon Tamiya-burk. Sedan blev det ju en avvikande färg på vingarnas ovansidor för att rätta till ett missöde men det var aldrig meningen...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Stellan »

Ajajajaj.... Litteraturunderlaget anger att metallytorna var de facto metallrena samt övriga ytor i aluminiumdope. Ser ingen annan utväg än att du gör om. Eller lagar efter eget huvud.

14 meter lystejp gick åt i verkligheten, en liten kul uppgift att veta såhär på torsdagseftermiddagen.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Stellan! Du har alldeles rätt, skit också :) ! Det hade varit kul att göra en riktig NMF och kontrastera mot silverlacken på kroppen. Men nu blev det inte så, nu blev det en övervädrad Vampire och typisk dussinmodell av den men den är I ALLA FALL KLAR :) !

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad gäller modellen så önskar jag att den varit lite mer förfinad vad gäller panelerna men den är väldigt trevligt gjord i övrigt med kluriga lösningar för hur man sätter ihop den och får den rak och snygg. Skulle med glädje bygga fler, det är inte så att det saknas roliga märkningsalternativ!

Det var en del missöden längs vägen med den här, vindruteproblemen får Airfix ta på sig men resten ställde jag till själv. Och det var inte BARA dekalerna, tittar man närmare så har Tamiyas ganska heta silverlack påverkat spacklet under, trots primer. Nåja, som jag skrev ovan, nu är den i alla fall klar och så illa blev det trots allt inte...

Nu ska jag leta på skämshyllan efter något mer innan nästa projekt dyker upp, vi får se om Armas Yakar eller Bat Models He-114 hinner först ner i brevlådan!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Stellan »

Trevligt att den blev klar så fort efter återupptagandet. Modellen skäms då inte för sig. Åter igen slår Magnus till med en fridellsk läckerhet med alla dess typiska kännetecken.

Grön/grå och gul färväntas av dig framöver. Inget förbarmande.

Tamiyas silversprayer är enkla att använda men måste lackas innan man går på med vädring då lösningsmedel gärna löser upp den. Varför inte kika på Vallejos metallfärger. De går att stöta i olika nyanser med inblandning av andra färger och tål omild behandling med vädring mm.

NMF och dayglow rules!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar