Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Johan! Tack för tipset, den finns numera i läsplattan!

Björn! "Bara det sista kvar" - är det inte alltid så :) ?

Henrik! Det blir inte Alclad men det är ett enkelt sätt att få en silverlacksfinish på. Och om man jobbar med ytan kan man nog hamna ganska nära en metallfinish. Men Alclad är svårslaget!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

"Bara det sista kvar" var det ja... Höstlov först (C4 och Legoland!) och ikväll drar jag till Telford så det där sista drar som vanligt ut på tiden...

Bild
Nåja, alla småtexter till slut på plats, nästa steg är ett lager lack och sedan blir det lysfärg!

Hälsningar

Magnus
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av aln63 »

Hej Magnus,
Ser ju bra ut som vanligt.
En kanske ovidkommande fråga. Hur får du så bra och diffust ljus när du fotar?
/Anders
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Henrik R »

wunderbar! Det ser riktigt krispigt ut det där Magnus. Dekalerna sitter som ett smäck.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Anders! Jag svarar gärna på ovidkommande frågor :-). Jag fotar i en Cubelite som är ett hopvikbart, fyrkantigt, fototält. En vit tygkub med en öppen sida. Jag fotar för enkelhetens skull med vanliga blixten som jag slår upp i "taket" och då blir det såhär :-).

Henrik! Tack! Sedan är dessutom modellen samarbetsvillig också vilket underlättar ytterligare!

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Tillbaka från Telford och full av inspiration. Lysorange kan dock döda vilken inspiration som helst på nolltid men mer om det nedan...

Bild
Noggrann maskering (taskiga erfarenheter av orange som sätter sig på fel ställe)...

Bild
...ett litet varv med Tamiya klarlack runt kanterna och sedan på med väl förtunnad Tamiya blankvit...

Bild
..följd av LifeColors Fluorescent Orange. Helvetet i en liten burk... Inte för att det skiljer sig så mycket från andra sådana färger jag provat men i alla fall... Den färg som användes i verkligheten (innan man började använda orange Scotchfilm) beskrivs i Bo Widfeldts Vampire-bok som "grötig" samt "besvärlig". Stämmer bra det...

Bild
Fast det ser faktiskt rätt OK ut när det är klart. Ett tunt lager Tamiya klarlack skrämde upp lite lagom glans i den annars helmatta LifeColor-färgen. Nu är det bara de resterande fälten kvar, och ringen kring nosen...

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Robin Nilsson »

På bilden ser det helt OK ut.
Lite antiklimax där, efter påannonseringen om 'Hell in a Can' ...... ;-)
/ Robin
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Lennart 12 »

Dina byggen är grymt snygga, vilken effekt det blev med dayglow till metallfinishen/ Lennart
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av jonaszett »

Stilfullt men...
vem säljer LifeColors Fluorescent Orange i svedala?
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Det här var inte igår - det är nästan så den hör hemma i den förra femårsplanen!

Om jag inte minns fel så drabbades det här projektet av en tråkig kedja missöden som började med en tumme i dayglofärgen som fortsatte med en dekal som lossnade när jag skulle maska och måla om för att till slut sluta med någon svart missfärgning på ena vingen när jag försökte polera bort något tråkigt ur lacken. Där gav jag upp!

MEN, medan jag väntar på ett par Yakar från Arma Hobby och känner att jag inte ska starta ytterligare ett projekt som ska makas undan när de dyker upp så beslutade jag mig för att gå stenhårt på den lågt hängande frukten och få klart ett bonusbygge i år. Så Vampiren åkte fram igen!

Bild
Såhär ser det ut just nu, det är ju för fasen nästan klart. Letandet efter de lösa delarna går till historien, de hade gömt sig i en annan låda som smugit tillbaka in i modellförrådet.

Bild
Missödet...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar