Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Lite till gjort i helgen, fortfarande mest på F.3:an...

Bild
Formarna är rätt trötta och det blir rätt mycket spackel för att fixa till ytan... När jag byggde en F.1 av Marivox-modellen för tio år sedan så lade jag mycket jobb på att bygga fina inloppskanaler till motorn av Milliput. Enklare att bara måla allt svart...

Bild
Inte helt övertygad om detta var så fiffigt... Jaja, det lär väl visa sig...

Hälsningar

Magnus
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Det ser fint ut Magnus!
Lustigt nog gjorde jag exakt samma grej med den första av mina två vampyrer. Det fungerade någorlunda bra. Vingarna pekar möjligtvis en aning för mycket uppåt men det kan jag nog leva med...
Jag tycker att Heller verkligen gjorde ett bra jobb med den här byggsatsen.
Någon som vet hur gammal den är?
Vad jag har förstått så finns det fortfarande ingen bättre i den här skalan.
CMR har gjort några i resin men prisskillnaden är inte att leka med! :-)
Andreas
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Björn Fransson »

AndreasSamuelsson skrev:Jag tycker att Heller verkligen gjorde ett bra jobb med den här byggsatsen.
Någon som vet hur gammal den är?
Har för mig att den dök upp som nyhet 1979 eller 80, den släpptes ungefär samtidigt som deras J 21 och Saab Safir. Still going strong, får man säga.
Senast redigerad av Björn Fransson den 05 mar 2013, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Jag tror att om man får tag i en "äkta" Heller så är nog plastkvaliteten något bättre, men den här duger den också!

Vad gäller resin så gillar jag inte materialet alls även om de ser fina ut i lådan. Och priset gör ju att det inte direkt är något man går och impulsköper...

De framtida dekalerna, här kommer en preview på de två maskiner som kommer på dekalarket:

Bild
Bild

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Henrik R »

Vilket hästjobb Magnus! Men resin är ganska kul att hålla på med. Visst det måste vara bra resin för att det ska vara roligt.
Men går det verkligen att hitta en Heller från 80-talet idag? tveksamt.

Snygga dekaler oxå. sådana skulle man ha i 48 skalan :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Björn Fransson »

Haha! Det nedre märkningsalternativet ger mig en skön flashback när jag häromåret i ett tappert försök att få till en J 28C, kombinerade Hellers FB.5 med Merlins T.11-plastklump. Airfix lär vara en behagligare upplevelse. Och ge bättre resultat. Någon som vet om den finns på Wentzels? Har vägarna förbi om några dagar.

Bild
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Den finns (fanns?) hos Rebell. Fixade mitt ex där i lördags. Och ja, den är bra!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Hokey
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:25

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Hokey »

Björn Fransson skrev:
AndreasSamuelsson skrev:Jag tycker att Heller verkligen gjorde ett bra jobb med den här byggsatsen.
Någon som vet hur gammal den är?
Har för mig att den dök upp som nyhet 1979 eller 80, den släpptes ungefär samtidigt som deras J 21 och Saab Safir. Still going strong, får man säga.
Var inte Hellers Vampire i grunden samma plast som Frog sålde nån gång på 1600-talet...?
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Björn Fransson »

Nej, jag tror inte det. Har inte sett den på nära håll, men gjutstammarna skiljer sig en hel del. I så fall är den ordentligt modifierad. Och dessutom, Frogs kom 1971 (tror jag), och detaljeringen på Hellers känns mer 1980 än 1970. Men här kanske någon vet bättre?
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Anton »

Kolla in denna sidan angående Hellers Vampire:

http://www.scalemates.com/products/prod ... ?id=134906

@ magnusf: Vet du vem det är som gjort rintingen till profilerna för dekalarket?
Skriv svar