Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Sten Ekedahl »

Björn Fransson skrev:Som sagt. Vissa på Britmodeller (och även andra brittiska forum) har ju satt en ära i att så snabbt som möjligt såga allt brittiskt som kommer ut. Självklart innan någon ens har varit i närheten av att lyfta på locket och titta efter med egna ögon.
Och så har du den andra stora gruppen som sågar allt, speciellt Trumpeter, som inte är "Made in UK". Enligt dessa är alla Airfix-modeller, när de än är utgivna, det bästa som någonsin tillverkats och vida överlägset det nyaste utgåvorna från Hasegawa, Tamiya, Trumpeter och alla andra suspekta utländska tillverkare! :roll:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Lennart »

När Magnus är färdig så kommer de att kvida av avund" så resterna av det brittiska imperiet skälver,och såga sig själva vid fotknölarna.Han kommer att agera som Archibald Wavell gjorde med Italienarna i Libyen /Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Lennart skrev:När Magnus är färdig så kommer de att kvida av avund" så resterna av det brittiska imperiet skälver,och såga sig själva vid fotknölarna.Han kommer att agera som Archibald Wavell gjorde med Italienarna i Libyen /Lennart
Ehem, det där lät lite storvulet Lennart men jag tackar för förtroendet och lovar göra mitt bästa :D !

/M
Lennart

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Lennart »

Neeej då Magnus ! Dom vet bara inte om det ännu :) Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Andreas! Visst kan vi köra gruppbygge! Jag var lite inne på att bygga en J 28B från Ljungbyhed av ensitsaren men jag kunde inte ducka den norska. Jag har några kvar ytterligare som ligger och skräpar så det är inte kört än...

Sköt om er!

Magnus
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Gött! Då ska jag ta några bilder på mina påbörjade vampyrer.
Båda kommer nog att bli grönmålade.
Jag har ett par av Anders Nowotnys småtextark till just J 28.

Jag är lite osäker på målningen på F 5-maskinen.
Jag inbillar mig att antikollisionsmärkningen var vita fält.
Kan det stämma? Jag vet att de fick orangeröd märkning senareem från början ser de ut att ha varit vita.
Jag vill bygga nummer 17 från F 5 som slutade sin karriär i flygvapnet i ett bostadshus i Ramlösa 1958...

Den andre vampen blir en standardvariant från F 10.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Andreas! Jag läste in mig på Vampiren när jag tog fram underlag för dekalframtagningen för några veckor sedan och lysfärgen nämndes speciellt i Widfeldts bok om Vampire: fälten var lysröda/orange hela tiden men sättet att applicera dem varierade. Från början var det ett färgsystem bestående av två färger, vit och orange. Vit som grund och orange ovanpå. Båda dessa färger var svårhanterliga (beskrivs som "grötiga" i boken :) ) och slutresultatet blektes väldigt snabbt. Efter detta kom eventuellt ett ytterligare färgsystem och därefter film/tejp. Som hade sina sidor den också, speciellt på ett knubbigt litet flygplan som Vampire som är dubbelkrökt på alla håll och kanter!

Så nej, färgfälten är alltid orange (eller åtminstone lämplig lysfärg!) från början men de kan ju utan tvekan ha blekts mot vitt.

Vampire i Ramlösa måste jag läsa in mig på...

Hälsningar

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Björn Fransson »

AndreasSamuelsson skrev:
Jag är lite osäker på målningen på F 5-maskinen.
Jag inbillar mig att antikollisionsmärkningen var vita fält.
Kan det stämma? Jag vet att de fick orangeröd märkning senareem från början ser de ut att ha varit vita.

Den andre vampen blir en standardvariant från F 10.
Tror att det fanns något gammalt rykte att fälten ibland var vita. I början av åttiotalet byggde jag en Hellervampire från F 5 med svenska dekaler från Heller och målade dem vita. Så när jag häromåret skulle bygga en likadan, hade jag lite svårt att köpa att alla källor angav att de var lysröda. Men jag håller med om att de bilder man ser, ger känslan av att de var vita, men som Magnus skriver så var det knappast så. Funderar på om Hellers gamla målnings/märkningsanvisningar kan ha angivit vita fält?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av magnusf »

Jag har i något sammanhang för länge sedan sett ljusgul antikollisionstape, lite åt färgen man har på moderna ambulanser och reflexvästar. Kan det ha varit sådan? Jag ska läsa igenom avsnittet i boken igen ikväll och se om det är något jag missat.

Hälsningar

Magnus
Anton
Inlägg: 42
Blev medlem: 26 feb 2012, 18:24

Re: Vampire dubbelbygge, T.11 och F.3...

Inlägg av Anton »

Skriv svar