Redningstjenesten SH-3 /43
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Sprutmålat det hela och fått delarna till innertaket på plats också. Samt lagt en utspädd svart wash över.Linjerade upp durken också,och tillverkade
små runda plattor med öglor för förankring av last.Fästöglan skall ju egentligen fällas ner i golvet,men man kan inte få allt ;)Det ser hyfsat ut sammantaget då man sätter ihop kroppshalvorna. Dags att detaljera stolar och kontor/ Lennart
små runda plattor med öglor för förankring av last.Fästöglan skall ju egentligen fällas ner i golvet,men man kan inte få allt ;)Det ser hyfsat ut sammantaget då man sätter ihop kroppshalvorna. Dags att detaljera stolar och kontor/ Lennart
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Tejpen funkade ju kanon som den stoppade inredningen! Ett perfekt tips som jag definitivt kommer att använda mig av, det här är ju ett rätt vanligt helikopterproblem.
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Ser superfint ut Lennart!
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Jo då Björn,det ser ju bättre ut än släta väggar. Och otroligt enkelt att göra dessutom.Funderade om det inte skulle gå att ta fram sån här ets, på ark .Så man kunde klippa ut styckevis för den modell man skall bygga?
Tack Henrik/Lennart
Tack Henrik/Lennart
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Fick av en kille i Norge några bilder på Insidan av den norska räddninghelikoptern idag.Bl.a så är stolarna fel i min modell,instrumentpanelen är fel.Och så är den extra stolen på tvärsan" i framdelen,och inte som det amerikanska jag sett bilder på.Systemoperatören/nav. sitter på babord sida i ett litet krypin.Har idag haft nöjet att plock isär hela bygget,rensat bort all rutskuren tejp(tog ca en timme ) plockat bort hela innanmätet jag byggt och tvättat rent.Så nu börjar jag på ny kula.Bygger egen kockpit ,stolar och instrumentpanel.Har hittat strukturerade servetter,med i stor sett identiskt utseende som jag kommer att klä insidorna med.Efter att först göra inneväggarna ca 1mm tjockare:Dessutom tror jag att det böljande utseendet detta har på riktigt blir bra mycket bättre.Några bilder inifrån den norska westland MK/43
Lennart
Lennart
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Ser ju kul ut, det blir ju en del att pyssla med. Stackars du.
Stellan Schroeder Englund
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Jo Stellan,ibland kan man tro att det är kul att vara elak Komma med sånt nu.Men jag har sån tur att den gode Jacob de" Mare ,som jag köpte modellen av skickade med ett fotoets ark från Eduards,och panelen SH/B2 )är vid närmare granskning identisk förutom ett litet scoop.Så alltid något .
Jisses vad tejpen satt förresten.Och det blev ju tunna remsor av hela baletten.Tack för titten /Lennart
Jisses vad tejpen satt förresten.Och det blev ju tunna remsor av hela baletten.Tack för titten /Lennart
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Funderade lite på det där med "isoleringen"...
Finns ju finmaskigt nät i metall som man använde till att armera spackel (pastic padding) med. Om man la ett tunt ark med plasticard typ och blåste på med en varmluftspistol skulle man inte kunna skapa något som liknade isoleringen då? Eller att man använde sig av samma teknik som när man blåser "huvar" i en varmluftsugn?
Sedan skulle det bara vara att klippa till de bitar man behöver ungefär spm när man klipper dekaler. Men nu kan man lätt klistra upp isoleringen på insidan av helikoptern. Och då kan man ju skapa det "häng" som isoleringen har...
Knepigt att ingen i hobbyvärlden kommit på det här tidigare. Många har ju efterlyst den här typen av isolering. Det skulle ju kunna tillverkas i samma typ av plast som segel till segelfartygsmodeller tillverkas i...
Någon som har en bra kontakt för detta? Tarangus?
Mvh. Andre
Ps.
Slog mig sen att isoleringen inte är fyrkanter utan romber. Men tekniken borde fungera ändå bara man har rätt typ av nät... ?
Finns ju finmaskigt nät i metall som man använde till att armera spackel (pastic padding) med. Om man la ett tunt ark med plasticard typ och blåste på med en varmluftspistol skulle man inte kunna skapa något som liknade isoleringen då? Eller att man använde sig av samma teknik som när man blåser "huvar" i en varmluftsugn?
Sedan skulle det bara vara att klippa till de bitar man behöver ungefär spm när man klipper dekaler. Men nu kan man lätt klistra upp isoleringen på insidan av helikoptern. Och då kan man ju skapa det "häng" som isoleringen har...
Knepigt att ingen i hobbyvärlden kommit på det här tidigare. Många har ju efterlyst den här typen av isolering. Det skulle ju kunna tillverkas i samma typ av plast som segel till segelfartygsmodeller tillverkas i...
Någon som har en bra kontakt för detta? Tarangus?
Mvh. Andre
Ps.
Slog mig sen att isoleringen inte är fyrkanter utan romber. Men tekniken borde fungera ändå bara man har rätt typ av nät... ?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Jag är väl knappast ensam om att ha haft flera olika ideer.Och Magnus F:s ide var ju en tanke.Funderade så om man kunde använda nät som du säger,men kom på att det blir nog inte riktigt heller.Att göra ark i ets vore ju busenkelt,med strukturen,men då blir det styvt i stället.Skall testa min nya ide i alla fall,och får se hur det blir.Annars får jag börja om Lennart
Re: Redningstjenesten SH-3 /43
Herregud Lennart, jag hade tittat åt andra hållet... Jag gör ALDRIG om, eller nästan aldrig i alla fall, inte för att det är något fel i att göra det utan för att jag inte kan förmå mig till det.
Stoppningen på insidan: jag tror det är bra att använda något som är någorlunda mjukt. Jag tror det skulle vara en mardröm att först passa till och sedan försöka trycka dit ets, och dessutom hantera skarvarna.
Hälsningar
Magnus
Stoppningen på insidan: jag tror det är bra att använda något som är någorlunda mjukt. Jag tror det skulle vara en mardröm att först passa till och sedan försöka trycka dit ets, och dessutom hantera skarvarna.
Hälsningar
Magnus