1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31 FÄRDIG SIDAN 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Anders_Isaksson skrev:Jag skrev lite otydligt tidigare, menade på utsidan.

Bild

Hoppas OK att jag lånade och editerade ditt foto. :)
(Förhoppningsvis framgår vad jag menar, editerade och postade fotot med mobilen så lite osäker på hur det tar sig ut.)
Inga problem Anders :D

Yes! Jag har samma sjunkmärken. Ser att de kommer från reglagegjutningarna på insidan. Två "lådor" på ena sidan samt en på den andra. Hmmm, måste åtgärdas med försiktighet.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Har börjat så smått på denna pärla. Är man van med gamla Airfix så är detta som att komma till en helt ny värld. Riktigt fin detaljering i cockpit samt kamerautrymmet. Hittade ett sjunkmärke till i cockpit men det var enkelt åtgärdat. Mina burkar med Xtracolor Green/grey trillade in idag så vi får se när det blir målning.
Bild
Bild
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av Anders_Isaksson »

Ser bra ut, sjunkmärkena verkade ju gå lätt och snabbt att fixa. :)

Tänker du sätta dit några bälten? Antar att det ska vara Q-type harness på denna?
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Anders_Isaksson skrev:Ser bra ut, sjunkmärkena verkade ju gå lätt och snabbt att fixa. :)

Tänker du sätta dit några bälten? Antar att det ska vara Q-type harness på denna?
Tack ska du ha! Japp, jag ska försöka scratcha ihop något som ska efterlikna bälten :D
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Nu har insidan fått lite färg. Ska fortsätta med torrborstning samt detaljmålning innan allt klarlackas. Sedan blir det en wash med oljefärg och till sist ska ytan mattas ner till halvblank.
Oturligt nog är jag tvungen att öppna en flaska Laphroaig Quarter Cask för att komma åt tennfolien runt korken. Annars har jag inget att tillverka bälten av ;) :D

Bild
Bild
Bild
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av denstore »

Det är för bedrövligt om de strösslar sjunkmärken på en sån här modern modell.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Jahapp! Kameran har varit trasig så det har inte blivit mycket byggbilder. Nu är den på G igen och S31:an har hunnit en bit på väg. Man börjar känna igen de vackra formerna på denna dam.
Har hittat fler sjunkmärken bl.a. på vänster vingspets. Vissa delar passar perfekt medan andra kräver en hel del spackel. Modellen känns helt enkelt ganska ojämn i kvalitén. Nåja, det gör inte så jättemycket för bristerna är lätta att åtgärda. Ett tips är iaf. att läsa anvisningarna väldigt noga då cockpit ska monteras i flygkroppen.
Här kommer ett par bilder. Snart dags för färg.
Bild
Bild
Bild
Paramedic
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 dec 2012, 22:22
Namn: Tobias
Ort: Stockholm

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av Paramedic »

För jäkla snyggt! Cockpit´en ser riktigt fin ut där man kikar ner bakifrån! :)
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Paramedic skrev:För jäkla snyggt! Cockpit´en ser riktigt fin ut där man kikar ner bakifrån! :)
Tack ska du ha!

Ja, cockpiten är förvånansvärt väldetaljerad för att vara en Airfix.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: 1/48 Spitfire Mk.XIX aka. S31

Inlägg av kallenordlund »

Hej Hopp!

Nu har Xtracolors PRU-blue gjort sitt jobb och kärran ska få torka riktigt ordentligt. Sedan blir det klarlack och dekaler.

Bild
Bild
Bild
Skriv svar