färdig F-16Viper" Spangdalhem

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart

färdig F-16Viper" Spangdalhem

Inlägg av Lennart »

Har provat mig fram nu med färgerna för att försöka få till den där sotiga fägen på min F 16.blandade HU33svart med HU 11silver och tunnade rikligt med nafta.
Känns som att jag är på rätt väg.Det silvriga syns beroende på hur ljuset faller.Men med lack på så tror jag det kommer att se bra ut.Man kan ju möjligen svärta den ändå mer.Skall lägga en grå dimma över dekalerna sedan.De nya färgerna på F16 ser ut som F-35:s färger.Lennart
Bild
Bild
Senast redigerad av Lennart den 07 feb 2013, 11:02, redigerad totalt 3 gång.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Björn Eriksson »

Ser ju lovande ut Lennart!

Följer dina experiment med spänning då jag har F-35:a på gång senare i år, har också varit inne på att blanda någon metallfärg i den grå till den.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Lennart

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Lennart »

Tack Björn! Jo jag får ha denna som provbänk" för även jag har en F-35 framöver.men det är stor skillnad på färgerna F16 planen från bl.aSpangdalhem,och den nya färgen.Tydligen har man belagt det gamla camot med Have Gloss kulören,medans den nyare färgen skiljer både i kulör och glans. se bilden nedan,som jag fått av Erik G/Lennart
http://cencio4.files.wordpress.com/2012 ... =460&h=306
Lennart

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Lennart »

Har hittat rätt lyster nu, mörkade lite mera och så har jag helt enkelt polerat efteråt med en mjuk svamp.Med semigloss lack så kommer det att bli bra. Undersidan sprutade jag lätt med en tunn svart wash över hela. Fenan skall målas ljusare igen.Lennart
Bild
Bild
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Erik_G »

Jag hade nog testat att blanda en mattlack med silver och sprutat över hela modellen när den var dekalerad och klar, och sen skapa sotet/smutsen med pasteller/pigment.
På så sätt kan man ju i efterhand bestämma hur mycket och var som smutsen ska finnas.
Men alla vägar bär till Rom antar jag :-)
Lennart

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Lennart »

Det är ju ganska stora skillnader på det jag har på den tidigare bilden,och den bild du gav mig.Men jag tror också att till te.x F 35 kan man lägga på det olika grå färgerna och så en tunn hinna metalcote,lack eller liknade som du säger.På dessa jag kollat så är det ruskigt svår att avgöra vad som är smuts,och vad som är färg.
Problemet jag stötte på var att metallfärgen ville separera stundtals med det svartgrå.Vet ej om det beror på att det är tyngre partiklar i den?
Bilden nedan är en av de jag fotade på F-21 i höstas,och jag tycker det är riktigt svårt att se just vad som är färg,och vad som nedsmutsat.Lennart
Bild
Lennart

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Lennart »

Nu är jag nöjd med färgen,ser bra ut när man jämför med bilder på nätet.Men som sagt tidigare,lacken gör ju sitt också.Lennart
Bild
Bild
Bild
Dobermann
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jan 2013, 16:08
Namn: Mattias

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Dobermann »

det ser ju riktigt bra ut!!!
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Henrik R »

Fint som tusan Lennart!
Jag tror du kommit rätt med färgen. Ser faktiskt ut som det kommer bli bra sen i den slutliga finnishen!!


Åååh vad jag saknar att göra "skit flyg"..snart så!! :-)
Lennart

Re: Färgtest F-16

Inlägg av Lennart »

Tack Mattias och Henrik.Resultatet med 1lager Gunze Semi gloss lack,blev som förväntat.En riktigt fin gråmetallisk lyster när ljuset träffar ytan.Nu skall nosen målas i en avvikande mörkare grå,samt den del av flygkroppen som kommer under bakre del av huv. Och så blir det dags att fixa allt "knallpulver" som skall hänga under,plus några poddar. Lennart
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar