Gripen 1/72 första prototypen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jakob L
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2012, 13:32

Gripen 1/72 första prototypen

Inlägg av Jakob L »

Hej! Det ska bli prototyp nr 1 med revells gamla dekaler! Säljer därför min Saab Gripen markings-bok med dekaler (1/72), se längst ner. 100kr (205:- nypris) plus frakt, den är helt ny och oanvänd. Good deal!
En expertfråga: Hade prototypen strakes/virvelvingarna bakom nosvingarna? Jag hittar inga bilder!

Bild

Bakre stället är förlängt, nedre kortat. Kunde ha låtit den "sitta" ännu lägre faktiskt. Vi säger att den är otankad...

Bild

nosvingarna har ny form, huvuställen fick stötdämpargrejerna. Sen är diverse antenner ändrade, ett utblåshål på vänster sida kroppen vid fenan, nosen såklart, boxarna bakom stolen. Lite fix, men snyggt!

Bild
Bild

100 kr plus frakt!! Very good deal, yees!

Bild
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Gripen 1/72 första prototypen

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Snyggt jobbat! Gillar särskilt att du fällt rodren i bakkant på vingen.
Vad gäller de små fenorna bakom nosvingarna så fanns de inte på prototyperna så basen som är gjuten i plasten får slipas bort.

Vad gäller revells dekaler så tror jag inte att de passar. Modellerna skiljer sig åt en hel del. Lättast är nog att måla gult, skära masker och maslera och sedan samma procedur för det blå. Dekalen på fenan är dock användbar.

Lycka till!

Mvh/ Per-Erik "Pekka" Hedberg
Per Börjeson
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 feb 2012, 01:21

Re: Gripen 1/72 första prototypen

Inlägg av Per Börjeson »

Strakes kom först på delserie 2. Prototypen hade en del andra skillnader mot senare individer som annorlunda utformning på APU, vissa antenner o.s.v.
Jakob L
Inlägg: 19
Blev medlem: 13 jul 2012, 13:32

Re: Gripen 1/72 första prototypen

Inlägg av Jakob L »

Tack! Är det någon skillnad på apu:ns utseende på ovansidan planet? Annars struntar jag nog i det. Svårt att hitta bra bilder, synd att den crashade...
http://basdamen.home.xs4all.nl/gripen/f ... _small.jpg
http://gripen.wz.cz/pictures/Technicky_ ... et_jas.htm
Skriv svar