87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Inlägg av molgam »

Ulf Lundberg skrev:Äkta hederligt traditionellt fartygsmodellbygge.
Bordläggning på spant.
Hatten av!
Jag har inte provat själv än men jag bävar inför blotta tanken.
Uffe
Tack! Det är sjukt mycket jobb. I synnerhet med fronten på båten, storpinnen, de olika våningarna........Och nu kommer jag inte på fler ord för att retas med storamiralen. :-)

Jonas
Lars Befring skrev:Wow Jonas!!!

det går undan! och blir bra!!

det där om att bygga linjeskepp på riktigt... har du sett det här bygget?
Bild
från den här byggtråden: http://modelshipworld.com/phpBB2/viewto ... &start=570

klart till open?

/L

Jo när man ser den där får man lätt prestationsångest. Jag vidhåller dock att detta är min hobby......

Till Open skall hon vara sjösatt!

Jonas
Andreas Grewin skrev:Galet läckert igen! Fortfarande grymt imponerad av den takt du bygger i. Du måste ha en riktigt bra förmåga att tänka och visualisera i 3D...
Jo, det har jag faktiskt. Ett bra ögonmått och känsla för vinklar finns. Byggtakten bygger dock på min totala saknad av tålamod.....
Tack för kommentaren!

Jonas
Richard S
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 feb 2012, 12:12

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Inlägg av Richard S »

Harold A Underhill skrev ett par standardverk om fartygsmodeller "Plank on Frames" på 50-talet.

"Plank on frame vol 1 &2" och en riktig godbit (om ligger åt det hållet):
"Masting and rigging" (300 s.).
Klippt från beskrivningen hos förlaget: "All running rigging is followed from sail to pin describing in detail the type and position of every block and rigging fairlead through which it reeves. Full belaying pin and fairlead diagrams are given for each mast, together with a large folding plate showing the position and use of every pin in the Ship". Mmmmmmmmm.......

Plank on frame 1 : http://www.skipper.co.uk/catalogue/item ... g-volume-1
Plank on frame 2: http://www.skipper.co.uk/catalogue/item ... g-volume-2
Masting and rigging: http://www.skipper.co.uk/catalogue/item ... nd-rigging

/RS
Bild
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Inlägg av Ulf Lundberg »

"Tack! Det är sjukt mycket jobb. I synnerhet med fronten på båten, storpinnen, de olika våningarna........Och nu kommer jag inte på fler ord för att retas med storamiralen."

Jag vill härmed meddela att storamiralen inte längre läser min herres inlägg i egen hög person. Istället läser jag inläggen och meddelar deras innehåll till storamiralen medan amiralitetskollegiet överväger lämplig bestraffning av herrn. Stegling diskuterades men befanns vara för milt.

Uffe
Amiralitetsskrivare.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Inlägg av Stellan »

Profossen rekomenderar att den förorättande helt sonika får anträda plankan som till yttermera visso böra anbringas från Herr Amiralitetsskrivarens salongsfönster på våningsplan numero fem (5). Bonusbestraffning som utdragning av oxeltand meddels hoftång betienas efter att tilläggsgeld på 2 kopparmynt erlagts.

Typ.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack för utmärkt förslag. Anskaffar Profossen ett lass sprängsten att lägga nedanför plankan?
Uffe
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 87 Regalskeppet Svärdets sista strid - Del 2

Inlägg av Stellan »

Ulf Lundberg skrev:Tack för utmärkt förslag. Anskaffar Profossen ett lass sprängsten att lägga nedanför plankan?
Uffe
Jupp. För att strö salt i såret på den plankangångne så lägger vi även en näfve heftstift på stenen för att bibringa största möjliga ondhetseffekt. Stiften erhålles utan ytterligare kostnad.

Typ.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar