93 The Baltic Sea of conflict

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av molgam »

Hej,

nu rullar det på bra med inspiration! Satt en kväll och surfade runt på nyheter kring vad som händer under ytan i Östersjön. Jag surfade på sajter kring Marinarkeologi. Hittade ett antal artiklar kring minfält som fortfarande hittas.
Bild
Bild

Kombinerade det med en dykare i 1/35 som legat länge och med ovantvå kort som inspiration började själva kompositionen.

Bild
Första försöket med en Mock-up. Detta blir ett "akvariediorama" i lite större storlek.

Bild
Bild
Andra kompositionen där en tyska röjdykare landar på botten vid minan han skall röja. Bortom minan tonar ett 1600 tals vrak fram. Nu fick dioramat sitt namn också "The Baltic Sea of conflict". Östersjön har vi slagit i, runt och om i sannolikt tusentals år.
Bra kompositionen klar. Då var det bara att sätta igång.

Bild
Hittade en schysst plastpjäs att göra kopior av för kanonerna.

Bild
Huvudspanten i Plywood reser sig från botten.

Bild
Bordläggningen påbörjas.

Bild
Bild
Skrovet tar form med intimmer och spant.

Bild
Bild
Bild
Kanonkopior på lavetter påbörjas. Snart är det bara en oöndlig detaljering kvar.

Bild
Skrovets järnbultar och träplugg skapas m h a tandpetare. Borde gå åt runt 400 st. Alltså totalt 800 bultar/plugg.


Nästa steg detaljering.

Kommentarer?

Jonas
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av Henrik R »

Du är helt sanslös grym! :-) Fruktansvärda skills du har!. Planen du har är lysande, kommer bli maffigt det där.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av Stellan »

Tjatigt bra :)

Men vad är det tänkt att hända, vad är det som ger rörelse och en linje i tanken? Ska han inte stå med en bultsax redo att knipsa linan eller något sådant (eller vad de nu pysslade med där under ytan...)?

Var nästan in hos dig i dag men timmen blev sen.
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av MiniStuff »

ja... vet inte vad jag skall säga... typ... mållös...

din effektivitet, ditt driv, dina idéer, utförande.... brrrrrilliant! :D

Kan hålla med om Stellans kommentar om vad gör gubben i vattnet? "Blue wire? or the red wire???"
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av Andre B. »

Skulle vilja se minen på killarna i båten ovanför efter det han knipsat wiren och den där saken stigit till ytan. Får hoppas att den inte stiger upp rätt under kölen på dem... *s*

Jag gjorde lumpen på HMS Landsort och tja, det är bra tryck i de där grejorna när de smäller av. Har bilder hemma på min morfar när han desarmerar minor under kriget. De sa att han alltid fick göra det jobbet för att han var "kolugn". En gång när de körde på grund med minsveparen och alla trodde att de gått på en mina och klättrade över varandra för att komma ut på däck satt han lugnt kvar i skansen och åt upp ugnspannkakan som kocken gjort till lunch...

Men han hade även seglat i konvojer både innanför och utanför spärren under kriget. Han fick några böcker av mig skrivna av Terje Fred som handlade om "krigsriskseglarna". Vet att han läste dem med stort intresse men att han också drömde mardrömmar om natten efter det han läst dem. Så alla minnen från kriget var nog inte trevliga. Han berättade sällan om de otrevliga erfarenheterna. Han gick bort 2005...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av molgam »

MiniStuff skrev:ja... vet inte vad jag skall säga... typ... mållös...

din effektivitet, ditt driv, dina idéer, utförande.... brrrrrilliant! :D

Kan hålla med om Stellans kommentar om vad gör gubben i vattnet? "Blue wire? or the red wire???"
Tack för din entusiasm! se nedan.
Stellan skrev:Tjatigt bra :)

Men vad är det tänkt att hända, vad är det som ger rörelse och en linje i tanken? Ska han inte stå med en bultsax redo att knipsa linan eller något sådant (eller vad de nu pysslade med där under ytan...)?

Var nästan in hos dig i dag men timmen blev sen.
Henrik R skrev:Du är helt sanslös grym! :-) Fruktansvärda skills du har!. Planen du har är lysande, kommer bli maffigt det där.
Hade varit kul med ett besök! Tanken är att dykaren skall ha utrustning för "knipsande" med sig. Det kommer även finnas en antiröjboj på ytan som förklarar varför det är manuell röjning som gäller.

Jag vill fånga hans tanke kring krigets ständiga varande och vill faktiskt inte ha för mycket rörelse. Jag vill låta scenen berätta historien, innan, nu och efter. Låter djupt men det passar ju ett dykdiorama.

Tack för kommentarerna allihopa!

Jonas
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av molgam »

Hej,

nya bilder. många bultar/dymlingar på plats på skrovsidan. Har också fått minan + antiröjbojen från Robert Schatton i Tyskland.

Bild
Alla dymlingar betsade med svart för skuggeffekt.

Bild
Skrovet betsat med Ekbets.

Bild
Dykaren + mina och boj.

Det rör sig sakta framåt trots allt.
Jonas
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av Ulf Lundberg »

Wow!
Jag tycker förstås att det går rätt fort framåt.
Varifrån kommer din fascination inför vrak?
Hur många vrakdioramor har du byggt vid det här laget?

Uffe
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av molgam »

Ulf Lundberg skrev:Wow!
Jag tycker förstås att det går rätt fort framåt.
Varifrån kommer din fascination inför vrak?
Hur många vrakdioramor har du byggt vid det här laget?

Uffe
Hej Ulf,

Fascination för vrak började när en kompis till mig fick en metalldetektor. Jag var typ 7 år.
Vi fick instruktionen att söka av åkern i närheten av deras sommarhus i Ratan. Efter sisådär en 30 min hittade vi den första muskötkulan från 1809 års krig.
Senare hittade vi bakstycket till en kanon (läs rostig vvs del)......
Väl hemma berättade jag om fynden. Pappa upplyste mig då om att det utanför vår stuga skulle ligga ett skeppsvrak från 1912.
Sommaren därpå inleddes vrakletarexpeditionen på en flotte.

Båten "Santa Anna" var ett 75 m lång saltskepp och ligger på 3-6 m djup. Jag kollar in den varje sommar sedan dess.

Jag tror ovan kan ha med saken att göra. Eller också håller jag på att bli ett vrak och det är någon typ av självporträtt jag håller på med.
Avgör själv. :-)

Jonas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 93 The Baltic Sea of conflict

Inlägg av Stellan »

Vid Husarö så ligger ett trävrak precis i ytvattnet. Paddlade runt och in i det mellan spanten som sticker upp ovanför ytan. Kristallklart vatten och inte n krusning. Mycket spöklikt, brrrr!
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar