Sumflower, en gul submarin sak

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Björn B »

Inte Gato utan Balao, men det var väl en utveckling av Gato?
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Inte Gato utan Balao, men det var väl en utveckling av Gato?
Funderade just på likheter och skillnader, så ditt inlägg kommer ju väl till pass.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Gato eller Balao? USS Sea Tiger borde väl rimligtvis varit en Gato med tanke på tidpunkten i kriget? Men de som användes i filmen var Balao? Kände inte riktigt igen tornet på Revell´s gamla USS Growler jämfört med hur jag minns att tornet såg ut på den ubåt som var med i filmen...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Robin Nilsson »

Björn Fransson skrev:
Robin Nilsson skrev:Det kanske kan vara så att Beatles/Gul ubåt var för uppenbart så att vi andra gamla stofiler trodde/hoppades att det var nåt annat .....
För böfvelen! Herrn försöker alltså antyda att jag INTE skulle vara stofil? Vafalls?!? Vill då bara påminna om detta inlägg: :ugeek:

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=2&t=2463

den signifikanta delen av min utsaga med avseende på reaktionen ovan är "vi andra gamla stofiler",
detta uttryck kan i princip inbegripa alla som känner sig kallade, framförallt utesluter det inte någon ;-)
Det var Stellans inlägg " Postat: 17 jan 2013, 09:03" som jag besvarade : "Det är väl bara Ulf som är musikaliskt bevandrad i gänget här, kanske därför ingen gjorde den kopplingen i skrift" . Beatles var förvisso inte min favoritmusik men jag minns ändå filmen och kommer ihåg vissa delar av texten.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Stellan »

Det signifikanta i denna tråd är en modell byggd av mig. ;) :shock: :? :D :!:
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Robin Nilsson »

Gato vs Balao:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balao_class_submarine
sen kan det ju vara så att det finns skillnader mellan olika
"årsmodeller" av ubåtarna, nya sensorer o.s.v

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Petticoat

"USS Sea Tiger was portrayed by three different American World War II-era submarines:

USS Queenfish, in the opening and closing scenes (circa 1959), in which the "393" on the conning tower is visible,
USS Archerfish, for all the World War II scenes where the boat was painted the standard gray and black,
USS Balao, for all the scenes in which Sea Tiger was painted pink.
"
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Robin Nilsson »

Stellan skrev:Det signifikanta i denna tråd är en modell byggd av mig. ;) :shock: :? :D :!:
Det kan du ju tro om du vill ;-) din tråd har blivit kapad för länge sedan ;-)
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Andre B. »

Robin Nilsson skrev:Gato vs Balao:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balao_class_submarine
sen kan det ju vara så att det finns skillnader mellan olika
"årsmodeller" av ubåtarna, nya sensorer o.s.v

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Petticoat

"USS Sea Tiger was portrayed by three different American World War II-era submarines:

USS Queenfish, in the opening and closing scenes (circa 1959), in which the "393" on the conning tower is visible,
USS Archerfish, for all the World War II scenes where the boat was painted the standard gray and black,
USS Balao, for all the scenes in which Sea Tiger was painted pink.
"
Jo, det var väl ungefär vad som stod i tråden om USS Sea Tiger som jag länkade från Fine Scale Modeller.Trodde att jag missat något...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Björn Fransson »

Stellan skrev:Det signifikanta i denna tråd är en modell byggd av mig. ;) :shock: :? :D :!:
Det är vad herrn trodde, ja! Men som allom bekant är, kapas emellanåt trådarna å detta forum! :)

Dessutom: En så jädrans snygg sak förtjänar en riktigt lång tråd!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sumflower, en gul submarin sak

Inlägg av Björn B »

Då kapar vi lite till. Var under ytan i en gul farkost på Lanzarote.

Bild

Kan säga att guiden var ganska trött på Beatleslåten. Den spelades i högtalarna varje gång man avslutade turen.
Har länge haft planer på att bygga den rosa ubåten men brist på en Balao i lämplig skala har hindrat detta.
Skriv svar