Under isen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
molgam
Inlägg: 206
Blev medlem: 15 jan 2012, 20:55
Namn: Jonas D

Under isen

Inlägg av molgam »

Hej,

eftersom jag konstaterade i bokslutet att det inte blev något 1/35 byggt förra året så får jag gå ut hårt i år istället.

Idén är att illustrera vad som döljer sig under isen. Dioramat är inspirerat av min och farsans resa till Finland. Ett otaligt antal sjöar som borde dölja både det ena och det andra.
Dioramat illustrerar ryssar som anfaller över isen under fortsättningskriget. Föga anar de att man slogs om samma is under Vinterkriget.

Bild
Bygget börjar med en BA-3 från Zvesda. En hel del detajler byts ut, inredning (passagerarplats samt tornet) byggs med grejer från fyndlådan.

Bild
Pansarbilen placeras på diobasen. Lit snett och lutar mot tittaren.

Bild
Första mock-upen av dioramat. Stillheten på botten kommer förhoppningsvis kontrastera fint mot händelserna på isen.

Bild
Otroligt schyssta figurer från "Evolution".

Bild
Bild
BA3 målas med hårspray metoden.

Bild
Bild
Tillverkning av is m h a paraffin och stearin.

Bild
Bild
Dioramabasen "botten" skapas med frigolit, spackel och lite stenar/kvistar.

Bild
Test med isen på basen.

Bild
Dioramabasen grundmålas. Svart, brun, buff.

Bild
Botten får frodigt med sjögräs och alger av alla sorter.

Bild
Algerna får färg av AK47 Interactives "slime" washer samt resin.

Bild
Bild
BA 3 på botten. Jag ägnade nästan 3 h åt att få botten slemmig och beväxt.

Bild
Akvariemontage med plexiglaslim.

Färdigt diorama. Började bygga det för exakt en vecka sedan.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Det hela blev en skön kombo och en direkt länk mellan mina tidigare 1/35 byggen och mina senare vrak.

Kommentarer?

Jonas
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Under isen

Inlägg av Joakim Hultman »

Fantastiskt.

Idén och kompositionen är som vanligt mycket finurlig, och utförandet är jättesnyggt.

Det enda jag ställer mig frågande till är om det vita vinterkamouflaget på pansarbilen hade varit kvar alls efter ett år på botten. Det var väl kalkfärg som försvann med vårregn i vanliga fall?
För sent att ändra på nu i vilket fall. ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Under isen

Inlägg av Stellan »

Du är riktigt skitjobbigt snabb och duktig. Tänkte samma tanke som Jocke om färgen, borde den inte försvunnit? Och kanske BA:n borde landat lite snedare på botten om den brakade genom isen .... och bla bla bla. Kryper tillbaka in i min håla igen.
Stellan Schroeder Englund
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Under isen

Inlägg av Sten Ekedahl »

Helt suveränt som vanligt, och en typisk s.k. "Jonas"! :D
Enda synpunkten är att jag personligen inte får någon spontan "undervattenkänsla" av de klara glassidorna. Svagt tonade i blågrönt tror jag däremot skulle ge mig den illusionen. Men det kanske är bara jag... :?
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: Under isen

Inlägg av Pyret »

Fantastiskt! Vilken resa på en vecka! :)

Riktigt kul att få se början och slutet på samma sida med riktigt många och bra bilder! Hoppas jag får se den IRL snart! Väldigt snyggt gjort!!
Lennart

Re: Under isen

Inlägg av Lennart »

Ja ,du är som vanligt helt otrolig på ideer och framställning av dem. Min enda invändning är döingen på botten,han är för tjock för att vara i det stadiet i,kläderna borde falla ihop mera.Mycket fint i vilket fall det du gjort/Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Under isen

Inlägg av magnusf »

Jag gillar! Funderar inte så mycket över eventuella detaljer som kanske inte stämmer utan uppskattar det som det är, storyn går fram mycket bra!

Ingen av oss VET hur vinterfärgen beter sig under vatten. I stilla vatten kanske den inte alls tvättas bort? Kanske hade hela bilen egentligen bara varit brunaktig och täckt av ett slemmigt lager sediment (som det blir hemma i bäcken i Kågeröd, allt är rödbrunt av sediment från skogarna på Söderåsen). Och hur kul hade det varit?

Däremot så vill jag att du berättar med om stearinet och paraffinet. Inte för att jag någonsin kommer att göra något sådant här utan för att stilla min nyfikenhet!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Under isen

Inlägg av Lars Befring »

Sitsnyggt Jonas! Jag gillar verkligen hur du har fått till isen!

och det där med färgen... det finns ju bilder på en Fw 189 som lyfts ur ett träsk i ryssland för några år sedan med sitt temporära vinterkammo kvar :D
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Under isen

Inlägg av Ulf Lundberg »

OK. Jonas är i form igen!

Uffe
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Under isen

Inlägg av MiniStuff »

Damn! :shock:

Lägg av och vara så effektiv då! ;)

Skitläckert helt enkelt.

/M
Skriv svar