Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Sentic
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 aug 2012, 09:14
Namn: Anders Sköld

Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Sentic »

Efter över 6 månaders bygg torka beroende på diverse personliga problem så har jag äntligen återvänt till modell byggandet.
Jag har tidigare byggt AFV i skala 1/35, men nu tänkte jag att de var lika bra att börja med något helt nytt för att hålla långa uppe ;)

Så här har ni årets julklapp till mig själv :D (Största modell låda jag någonsin ägt)
Bild

Jag tittade först på ett skepp i skala 1/700 men de kändes lite väl litet.
Tanken är att bygga den direckt out of the box. Får fokusera på ets och sånt till senare byggen.
Men för att få upp lågan lite extra samt att få lite mer kunskap om skepp som just nu är noll, så köpte jag denna DVD ;)

Bild
Sentic
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 aug 2012, 09:14
Namn: Anders Sköld

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Sentic »

Ja vad skall jag säga om själva bygg delen.
Nästa gång tänker jag inte köpa en modell med 3 delat deck. De blir ju inte bra att fylla och slipa sprikorna mellan delarna. All deltaljer runt om rök bort vid slipningen :evil:

Annars tycker jag att där är lite väl mycket att fylla med spackel. Nästan alla större torn delar får väldigt stora sprickor/ hål linjer osv.
Och då skall ni veta att jag inte är speciellt krävande när det kommer till bygg delen.

Före spackel
Bild
Efter med primer
Bild

Jag har i nuläget satt ihop alla större delar och torr passat allt och så här ser den ut då.
Jag har inte fotograferat speciellt mycket under bygget. Och jag är nog inget speciellt vidare noggrann heller så det är inget att se :P

Bild
Bild
Bild


Nästa steg är att måla trä decket. Mer bilder senare :D

Har ni några frågor så får ni gärna ställa dem.
Eller några tipps så får ni gärna hjälpa till. Som sagt jag är väldigt ny på det här med shipps.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hjältemodig comeback!
Det finns lättare fartygsmodeller att bygga....
Däremot finns det inte så många snyggare fartyg....
Mitt bästa tips är att kämpa på med bygget även när det känns segt, annars är det inte troligt att du får henne klar.
Kom gärna med konkreta frågor så bidrar jag med mina erfarenheter.

Lycka till,
Uffe
Sentic
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 aug 2012, 09:14
Namn: Anders Sköld

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Sentic »

Jag har inte några konkreta frågor just nu. Men de kommer säkert =)

Jag har nu målat trä-däcket.
Först en omgång med Tamiyas Wooden deck tan.
Sen la jag in en mörkare färg runt kanter osv.
Efter det en ljusare färg på mer öppna ytor.

Fråga skall man washa hela däcket ? eller bara runt kanterna ?
För jag tycker de ser lite konstigt ut just nu, och man ser ju inte direkt några plankor.


Bild
Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Henrik R »

Att man inte ser "träplankorna" är nog för att Tamiyas är resta och inte nedsänkta. Det kan lura ögat lite.Som du säger så ser det lite diffust ut, men det kanske är kameran?. Nu vet jag inte hur Tamiyas deck tan färg är då jag inte använt den. jag har kört med Gunzes tan färg och ljusdirt färg på min Bismarck och där gäller tunna tunna lager på en mörk bas. Washa tycker jag absolut du ska göra, men då över hela däcket. försegla gärna washen sen med nåt matt, typ Microscale.
Förövrigt så följer jag ditt bygge med stort intresse. Det kan inte göras för lite Tirpitzs eller Bismarcks. Gott jobbat.
Sentic
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 aug 2012, 09:14
Namn: Anders Sköld

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Sentic »

Note to myself - nästa båt skall ha nedsänkta plankor i däcket... Tror det kommer ge mycket bättre resultat.
Men men.

Jag har börjat jobba lite med själva sidorna av fartyget.
Testade måla lite random färger i botten före jag körde över ett lager lite ljusare röd.
Tanken varatt jag senare skulle måla en mörkarre röd och chippa.
Men ja det blev inte exakt som i huvudet. (tror det var för länge sedan jag målade)
Här är iallfall lite bilder. kommer dock se bättre ut när den svarta randen och den gråa färgen kommer på.
De sista 2 bilderna är där fortfarande vattten som inte torkat efter chippningen.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bigmek
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 nov 2012, 17:25
Namn: Christian

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Bigmek »

Härligt att se fler som bygger fartyg! Kul att det just är Tirpitz också som om jag får säga det själv är mycket intressantare än syrran Bismarck! ;) Särskilt roligt är det ju också att det är Tamiyas gamla byggsats eftersom jag själv håller på med just denna modell! Det är min första fartygsmodell också, om du vill kan du ju kika i min byggtråd här på forumet. Kanske finns något intressant där som kan hjälpa dig! http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... f=3&t=1195 . Händer tyvärr inte så mycket där just nu dock när det är tentaplugg för full rulle.

Tycker det ser bra ut! Vet hur frustrerande det där jävla tre-delade däcket är men ser ut som du fick till det mycket bättre än vad jag lyckades med!
Sentic
Inlägg: 21
Blev medlem: 25 aug 2012, 09:14
Namn: Anders Sköld

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Sentic »

Hej Bigmek. Jag måste tyvär avslöja att jag redan har varit inna och smyg läst din tråd =)
Gillade att vi byggde samma, speciellt när du var så långt före, så han jag bli varnad för eventuella problem.

Men vist jag skall inte ha fler trä-däck i 3 dels form, ännu mindre med upphöjda plankdetaljer.. Allt slipas ju bort =)
Tror nog inte jag lyckats bättre än vad du gjort, tror min bild kvalitet tar bort stora delar av felen. Skit i-phone kamera =)
Bigmek
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 nov 2012, 17:25
Namn: Christian

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Bigmek »

Hehe kör också med mobilkameran, en klar fördel att alla misstag försvinner bland pixlarna! :D

Ett sak du kan göra för att få plankorna att framträda mer är att göra som Uffe tipsade mig om och försiktigt torrpensla mörkgrått på de upphöjda linjerna. Det gav ganska stor effekt för mig men var försiktig så du inte överdriver bara, det är lätt gjort märkte jag! ;)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tamiya Tripitz 1/350 Första försöket på Fartyg.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Du tar orden ur munnen på mig Christian.

Som sagt Anders. Torrpensla f ö r s i k t i g t fram nåtlinjerna med grått.
Se till att ha minimalt med färg kvar i penseln och torrpensla med penselhåren liggande parallellt med däcket.

Vill man verkligen få liv i ett trädäck kan man maskera enskilda plankor i närliggande trä-nyanser.
Vänta med det till nästa bygge tycker jag. Det är bättre att hålla uppe flytet i bygget.

Intressant lösning med bottenfärgen. Ser bra ut så här långt. Jag följer med spänning.
Uffe
Skriv svar