Italeri 1:48 scale JAS 39A "Splinter Gripen" 39131

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
denstore
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Italeri 1:48 scale JAS 39A "Splinter Gripen" 39131

Inlägg av denstore »

Sten Ekedahl skrev:
Henrik R skrev:Snyggt Björn! Som sagt tidigare, Splinterkammo borde vara 39:ans egentliga kostym ;-)
Visst är det en snygg modell Björn. Men ärligt talat; jag har alltid haft lite svårt för detta fyrfärgskammo på Flygvapnets flygplan. Det ser lite för armélikt ut. :(
En miljard gånger snyggare än grå low vis oavsett vapenslag.
Överhuvudtaget känns det som att alla flygvapen borde gå över till high vis, om inte annat för att gynna pr-avdelningarna. :)
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Italeri 1:48 scale JAS 39A "Splinter Gripen" 39131

Inlägg av Björn Eriksson »

Tack Sten och Magnus för inläggen!

När FOA-kamouflaget (Splinter) togs fram under tidigt 70-tal så var det väl ämnat till att först och främst användas på den under attackuppdrag lågtflygande AJ versionen av Viggen, och i det användningsområdet så måste nog FOA-kamouflaget vara ett av världens bästa, visuellt otroligt effektivt!
att det sedan även används på olika fordonstyper inom Armén förstärker bara den teorin om effektiviteten i kamouflaget.

Jag har absolut inget emot det grå tvåtons kamouflaget på Viggen och Gripen m.fl. som jag också kan tycka är väldigt snyggt.

Men som sagt de flesta flygetyg blir fantastiskt granna i FOA-kamouflaget enligt min mening.
"Smaken är som baken, delad"

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2013
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Skriv svar