Fokker Dr.1, Revell 1/72 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Fokker Dr.1, Revell 1/72 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Upptäckte strax före jul att jag för fjärde året i rad gick mot nitton färdiga byggen. I sig en bedrift, men trots detta kände jag att det var dags att spränga 20-vallen. Dessutom hade jag inte fabricerat något riktigt udda i år. I gömmorna hittade jag Revells lilla trevingade Fokker-sötnos, en gammal julklapp från sonen. Den lille tysken uppfyllde både kravet på potentiellt snabbygge och att vara något som i alla fall för mig är lite annorlunda. Så det var bara att skrida till verket.

Bygget gick rätt snabbt och i den lilla cockpiten nöjde jag mig med några små remmar.

Bild

Liten är den... Här prydligt parkerad på Nimrodens vinge.

Bild

Så dags för målning. Efter att allt grundats vitt, målade jag de nersänkta fälten mellan spanten på vingarna i en blandning av rött och svart. Därefter filades kanterna till med fint slippapper. Vet inte om det här är en vettig metod eller om den ger realistiskt resultat, men allt för att få lite liv i ytan. Även kanterna på kroppen och några andra ställen fick en dust med lite mörkare färg.

Bild

Därefter fick alltsammans en röd dusch.

Bild

Tre dagar kvar på året. Förhoppningsvis kan jag ro den i hamn. Förutsatt att det inte blir allt för mycket nyårsstädande.
Senast redigerad av Björn Fransson den 01 jan 2013, 13:10, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Fokker Dr.1, Revell 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Gott nytt år allihop! I årets elfte timme (byggde faktiskt lite på nyårsafton) avslutades två byggen. Det sista var den lille Fokkern:

Bild

Bild

Första världskrigskärror är okänd mark för mig. Men det känns som om detta är en riktigt bra modell. Passformen var finfin och så när som på några enstaka delar var detaljerna smäckra och fina.

Bild

Bild

Och att försöka måla trä var onekligen en utmaning för den som sällan bygger något äldre än 1940. Men kul! Det är för lite trä på jetkärror!

Bild

Vinvalet på nyårsmiddagen var förstås givet. :) Gott som tusan! Rekommenderas!

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fokker Dr.1, Revell 1/72 - Klar!

Inlägg av Stellan »

Snygg tredäckare. Gott nytt år!
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Fokker Dr.1, Revell 1/72 - Klar!

Inlägg av Joakim Hultman »

Härligt resultat på modellen. Jag gillar finishen. :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Fokker Dr.1, Revell 1/72 - Klar!

Inlägg av Henrik R »

Mycket fint snickrat där Björn! Och i 72 skala också!
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Fokker Dr.1, Revell 1/72 - Klar!

Inlägg av Mats Averkvist »

Rött är sött!
Skriv svar