Sunderland, än en gång...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Stefan S »

Läcker maskin den där.

Den kostade en slant i början av 60-talet

Bild

http://www.tradera.com/brio-hobby-katal ... _150659114


Stefan
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Sunderland, än en gång... Nu sjösatt...

Inlägg av Göran NS »

Godkväll ärade forumläsare...

Det man påbörjat skall man avsluta, det är karaktärsdanande har jag hört :) Därför tänkte jag sätta p för denna gamla tråd med att visa slutresultatet av mitt Sunderlandbygge.

Inget som skrämmer vana dioramabyggare men ambitionsnivån sjönk efter hand och den låg länge i ofärdigt skick när jag tog mig i kragen och sjösatte den i tid till C-4 i fjol.

Sunderland MkIII "sök och rädda" från Koreakriget.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack för titten och ha en fortsatt trevlig kväll!
Göran Nilsson Söderholm
PederT
Inlägg: 605
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av PederT »

Snyggt diorama med en tjusig maskin. Jag har alltid gillat Sunderland, därför extra roligt att se ett diorama med en sådan.

MVH//Peder
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av kallenordlund »

Tjusigt bygge! Maffig kärra det där.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Johan_Röd »

Såg denna fina skapelse "live" på C4-open i höstas.
Kul att någon verkligen tar sig tid att genomföra ett bygge (och dessutom
förbättra den) av en så pass gammal byggsats. Jag är mycket imponerad, Göran!

Mvh Tor
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt bygge!
Ett paradexempel på vad som går att åstadkomma, om man tar tjuren vid hornen och sätter igång att jobba.
Uffe
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Niklas »

Instämmer i hyllningskören, detta var riktigt läckert! Ger en annan inspiration till basplattor till mina sjöflygplan. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Per.V
Inlägg: 300
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:54
Namn: Per Wildarve
Ort: Gothem Gotland

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Per.V »

ur läckert, nu vill vi ha en injektionsgjuten i 1:48, shortrun eller inte......
Per Vildarve. Gotland
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Andre B. »

Jättefint bygge. Gillar hur diskret du fått till alla nitar. Snyggt!

Undrar dock var bunkerbåten är? Kan bara se en dinge med lite sjukvårds och proviantlådor. Inget flygbränsle... ;)

Hur var det i verkligheten? Bunkrade man flygplanen på land eller ute på vattnet i de fall man kunde köra upp på land med dem?
Kan tänka mig att det handlade om några liter flygbränsle...

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Sunderland, än en gång...

Inlägg av Robin Nilsson »

Snyggt bygge !

"In sheltered moorings or at sea, fuelling was accomplished by a powered or unpowered barge and with engine driven or hand powered pumps. At regular moorings, there would be specially designed refuelling barges to do the job, normally manned by trained marine crew. These vessels could refuel many aircraft during the course of the day. Handling of the fuel nozzles and opening/closing the aircraft fuel tanks would normally be an aircraftman's task."

"The thick wings carried the four nacelle-mounted Pegasus engines and accommodated six drum fuel tanks with a total capacity of 9,200 litres (2,025 Imperial gallons, 2,430 U.S. gallons). Four smaller fuel tanks were added later behind the rear wing spar to give a total fuel capacity of 11,602 litres (2,550 Imperial gallons, 3,037 U.S. gallons), enough for eight- to 14-hour patrols"
9,2 eller 11,6 kubikmeter bränsle .....och pråmarna kunde tanka flera flygplan på en dag så de innehöll väl åtminstone 2 till 3 st "full tank", typ en modern fulllastad tankbil med släp ...

Mycket annat intressant finns här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Sunderland
Nitarna var "flush riveted" ...
/ Robin
Skriv svar