Ki-61 Hasegawa 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Christoffer Lindelav
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jul 2012, 14:46
Ort: Norrtälje

Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Christoffer Lindelav »

Ja då var den här surdegen äntligen klar för någon vecka sedan. Hasegawas som sagt i 1/32. Påbörjade modellen sommaren 2011 och sedan har den mest legat i träda men jag har gjort något ryck ibland. Målad i Alclad aluminium med gröna fläckar i XF-51 från Tamiyas enamel-serie. Nationalmärkningar målade med Tamiya akryl och även den blåa dekoren är en hemmablandning av Tamiya akryl. Byggd rakt ur lådan förutom puffrorna i vingarna som är tunna mässingsrör. Avgasrören är urborrade och det är även tunt varmdragen gjutstam ditlimmad som svetsskarvar, blev kanske lite grovt. Har inte satt dit någon antenntråd än, tänkte jag skulle beställa lite EZ-line för att se om den kanske inte slackar så dant som fiskelina gör? Överlag rätt nöjd med bygget men det blev lite färgstänk runt de gröna fläckarna trots generös spädning av färgen, svårt att spä den mer för då flyter den ut så mycket på den glatta Alclad-ytan.

Här följer lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

mvh Stoffe
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Stefan S »

Ett mycket vackert flygplan ochg ett snyggt bygge.

Byggde Revells 1/32 modell när den kom ut (första modellen jag målade den sprayburk)
AndersN

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av AndersN »

Snyggt!

Några speciella fallgropar? Har ett par såna här i stashen...
Christoffer Lindelav
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jul 2012, 14:46
Ort: Norrtälje

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Christoffer Lindelav »

Tack för kommentarerna. Nej Anders, inga fallgropar vad jag minns. Passformen är bra rakt igenom och ytdetaljeringen är riktigt fin.
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Draken74 »

Wow! Riktigt snygg Ki-61! Gillar det gröna mottling camoflaget över den rena metall ytan skarpt! Kanon bygge!
Lennart

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Lennart »

Vackert bygge,mycket färgglad/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Henrik R »

Ja, precis som Lennart säger så är det ett snyggt arbete! Men visst har den drag från Heinkel 100? Ser ut som en Henkel 100, bara huven som är annorlunda.
Stefan Sjöberg
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 sep 2012, 14:07
Namn: Stefan Sjöberg

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Stefan Sjöberg »

Snyggt jobb, Ki-61 är en av mina favoriter.
@Henrik R - vill minnas att det finns ett släktskap med He-100, på ett eller annat sätt.
Christoffer Lindelav
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 jul 2012, 14:46
Ort: Norrtälje

Re: Ki-61 Hasegawa 1/32

Inlägg av Christoffer Lindelav »

Tack för kommentarer. Vet inget om släktskap med He 100 men Ki-61 hade väl samma spis som Bf 109 har jag för mig?
Skriv svar