Normandy Landing

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Lennart, har inte sett någon bild på en GMC där man smackat på så pass mycket saker. Det var nog bängligt som det var med flygetyget ombord, vassa föremål som hackor göre sig icke besvär i en så ömtålig miljö som en dukklädd sådan. Men jag tackar för idén och uppfinningsrikedomen :)

Ärtsoppa är dock på gång ;)
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Normandy Landing

Inlägg av Lennart »

Jo det förstås, helt rätt tänkt,fel av mig.Men hoppas soppan smakade bra/Lennart
Johan Kjellin
Inlägg: 17
Blev medlem: 28 mar 2012, 21:10

Re: Normandy Landing

Inlägg av Johan Kjellin »

Mkt snygg modell och kul med lite annorlunda som bryter av mot alla flygplan (trots att det inte är något fel på dem heller). Ska du surra den på något sätt? Kättingar över hjul t.ex.

En till fråga, hur gör du färgmasken/schablonen(?) för planets siffror och beteckningar? Vanlig maskeringstape eller någon specifik? Antar att du har dubbla lager för styvhetens skull.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Tack Johan, trevligt sagt!

Det kommer att bli någon form av surrning, ännu ej tänkt ut hur det ska genomföras. Kättingar blir nog lite väl kraftigt. Koderna skrev jag ut på vanligt papper, skar ut med NYTT skallpellblad, drog en tunn remsa tejp för att dels få ned schablonen mot underlaget och dels få de brutna siffrorna/bokstaven. Tror maskerna fins med på någon av bilderna? Nationalitetsbeteckningarna skar jag efter mycken vånda ut ur målartejp som ger en lagom klibbighet mot modellen. En för det blå och en för de vita fälten. Häpp! Blev hyfsat och jag tror jag nöjer mig men bättre kan det bli framöver. Kul att ha prövat! Tack Magnus för att du pressade på lite i den frågan. I morgon blir det märkningar för kroppssidorna.

Nu i kväll blev det vädring och mer detaljmålning, inga bilder dock.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Den mycket långa lista jag klottrade ned på åtgärder att göra innan målsnöret har kortats ned betydligt under veckan. Så här ser min lastbil ut för tillfället. Det som fattas är bland annat nationalitetsmärkningen på flygkroppen. Jag tror att jag har rätt storlek nu så det blir till att skära ut schablonerna i morgon.

Bild
Bild
Bild
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Normandy Landing

Inlägg av Lars Befring »

Hin Håle va snyggt!!!!

Jag ser en artikel framför mig =)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Tack Lars! Vi får väl se vad det blir av om modelen någonsin blir färdig. Bottenplatta ska det väl också bli men det är ju asläskigt att fixa :(
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Normandy Landing

Inlägg av Lennart »

Aha,klädnypor i Dayglow. Det där blev riktigt fint /Lennart
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Normandy Landing

Inlägg av MiniStuff »

Mummarns vad läcker den blir! Vill också hem och vädra... j-a jobb till att ta mycket tid i livet :)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Tack, killar! Klädnypor var det, ett jäkla pyssel att limma ihop roderlåsen :) Under dagen har märkningen på kroppen sprutats på och stoppklossar för hjulen tåtats ihop, inte för att de sistnämnda syns om man inte kör med fiberoptik som pillas in mellan delarna. Några små saker till sedan är ekipaget klart. Dags att ta itu med gubarna.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar