Normandy Landing

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Hur för man ett klent artillerispaningsplan säkrast över Engelska kanalen? Man plockar ned det i mindre bitar och lastar det på en GMC som några timmar efter att stranden säkrats kör av en LST, raka spåret upp till ett improviserat flygfält. Man tycks ha praktiserat varianter på detta även på andra platser än Normandie.

Bild
Hellers lilla L-4 Cub i 1/50 hade legat i hyllan länge nog tyckte jag för någon vecka sedan, men vad att göra med den? Lika illa var det med Tamiyas GMC i 1/48. Snavade över en ball bild på hur det såg ut när man transporterade spaningsplanen över Engelska kanalen för att invadera Frankrike 1944. De få små grå som fortfarande fungerar lade ihop det ena och det andra och saken var biff. Hyfsat snabbt gick byggandet och nu är det färdigt för målning. Har sett några få bilder på hur de lastades och alla är olika. På vissa har man vänt på planet, ibland är rodret och stabben bortmonterade. Både med och utan hytt på GMC:n.

Bild

Bild
Det enda kruxet som återstår är att få till de amerikanska märkningarna på kropp och vingar. Har rotat mig blå bland det jag har. Någon som har ett par stycken som är ca 20 mm breda och ett par på ca 36 mm bredd? Ev så får jag göra egna masker.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Normandy Landing

Inlägg av magnusf »

Ren njutning Stellan!

Vad gäller stars-and-bars så gör egna masker, det blir snyggast!

Hälsningar

Magnus
Draken74
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2012, 22:04
Namn: Jonas Eriksson
Ort: Eskilstuna

Re: Normandy Landing

Inlägg av Draken74 »

Det här ska bli spännande! Väldigt annorlunda idé och bygge, inte ännu en Sherman som tar sig iland... ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

@ Magnus, tackar så mycket, det värmer! Det är väl en bit kvar innan märkningsdags men jag lutar åt skurna masker. Måste få till koder också och då lär det ändå bli maskningsarbete. Åsså blir det ränder...

@Jonas, som landstigningsaficionado måste man vidga sina vyer. Jag kallar mig varken flyg- eller fordonsbyggare och detta blir ju något mellanting :)
Stellan Schroeder Englund
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Normandy Landing

Inlägg av Henrik R »

Grymt intressant! Det ser nästan lite makabert ut att det är lemmarna som håller flyget på plats! Tänk gropiga landsvägarna till ett sargat Frankrike :-)
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Normandy Landing

Inlägg av Håkan F »

Skulle tro att mellan lämmarna finns div rep och spännanordningar. Vore ju synd att gnaga hål på duken innan planet ens fått starta.

mvh / Håkan F
Lennart

Re: Normandy Landing

Inlägg av Lennart »

Ah,riktigt intressant och udda Stellan . /Lennart
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

God morgon och tack så mycket allesammans! Någon form av stöttor blir det som håller sakerna på plats men man ser faktiskt inte så mycket av det på bilderna. På en bild har jag sett att de polstrat upp med vad som ser ut att vara camounät mellan delarna.

Det blev inte så mycket landsvägskörning vad jag har förstått. Man körde upp till närmsta brukbara fält eller vägstump efter avlastning från landstigningsfartygen och började använda L-4:orna så snart det var möjligt. Det finns en härlig bild med ett halvdussin L-4:or som använder en sträcka av autobahn som startbana.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Normandy Landing

Inlägg av SvenYoung »

Hur lyckades jag missa denna?

Detta blir häftigt, Stellan, skall bli spännande att följa fortsättningen!

Vilka figurer har du använt?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Normandy Landing

Inlägg av Stellan »

Vem vet, Sven... ;)

Lär dröja till efter nyår på fortsättning pga resa.

Använde Tamiyas amerikanska set i 48 http://www.tamiya.com/english/products/ ... /index.htm Vad jag vet har aldrig jeepen släppts separat eller framhållits men den är faktiskt fin som snus.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar