Står på ett byggbord nära migBjörn B skrev:Det ser väl alla att det är en bil från svenska flygvapnet
Broncos nya GPW (Jeep)
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Stellan Schroeder Englund
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Du skulle ju bygga en svensk SAS Jeep
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Nä, det var DU som skulle bygga en SAS-jeep med trappa på. Ska se var den bilden tog vägen...
Stellan Schroeder Englund
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Tack Rickard!Rickard B skrev: ...
Den ser som sagt några steg bättre ut än tamiyas och jag måste säga att däcken ser lite grövre ut och mer lika verkligheten om du frågar mig.
...
Jag jämförde med Tamiyas hjul och Broncos är en aning större i ytterdiameter så ligger nog nåt i vad du säger. Relationen däck/fälg har jag inte forskat i något mera.
Sen är frågan om det kanske däckens dimension diffade något mellan olika tillverkare (Ford, Firestone, Good Year etc), men om detta vet jag intet.
Inte så mycket har hänt sedan senast men ett par tre bilder kommer här.
Som så många andra tillverkare vill Bronco att man installerar glas och sånt innan allt är målat och klart, men det brukar ju i vanliga fall gå att göra avsteg från instruktionen och vänta med klarplasten till sist.
Men här ska det dock hängas på diverse fotoets på vindrutans ram och jag kan inte se hur det skulle fungera att kränga glaset på plats i ramen efter att all övrig plast och fotoets är monterad och målad. Hmm...
Jag är inte heller så entusiastisk över att Bronco har gjutit vindrutetorkarna med tillhörande mekanik tillsammans med glaset.
Tamiya valde att gjuta torkarna tillsammans med ramen, en lösning som jag hade föredragit.
Verkar som att jag har en del maskeringsjobb framför mig...
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Kan bli pilligt att få till torkarna. Ingen bra lösning som sagt...
Ser verkligen fram mot att se den med färg på! Blir det standard målning?
//R
Ser verkligen fram mot att se den med färg på! Blir det standard målning?
//R
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Torkarna kan göras mer skalenliga om de inte är separerade från glaset.
Använd akryl-färg så är det lättare att torka bort misstagen .....
Använd akryl-färg så är det lättare att torka bort misstagen .....
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Intressant och krånglig lösning med glaset.
Märkligt att det inte följer med torkar-armar i ets.
Märkligt att det inte följer med torkar-armar i ets.
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Jag tycker nog att 3-dimensionella torkare är snyggare än etsade ...
Dessutom är det så lätt att få fula CA-märken på klarplasten ....
Dessutom är det så lätt att få fula CA-märken på klarplasten ....
-
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Kul, har själv en Ford GPW i museet - även om vissa delar är Willys MB - vilket är väldigt vanligt - i princip omöjligt att hitta en jeep som rakt igenom är Willys eller Ford - de allra flesta har någon gång gått igenom en större renovering och vid hopsättningen har man inte brytt sig om varifrån delen kom, huvudsaken att den passar.
Dimensionen på däcken är 6.00x16 och de skiljer inte (vad jag vet) mellan olika tillverkare, däremot är det ganska vanligt att man senare satt på 6.50x16 eller ännu lite större och då får man en annan profilhöjd.
Efterföljaren M38 (CJ 3) har om jag inte minns fel 7.00x15 vilket blir bredare och lite högre däck.
Beror lite på hur seriös modelltillverkaren varit - vad man använt som förebild - en bil som den såg ut med de eventuella felaktigheter som just det exemplaret har eller om man lagt lite tid på att forska om hur det skall vara.
Dimensionen på däcken är 6.00x16 och de skiljer inte (vad jag vet) mellan olika tillverkare, däremot är det ganska vanligt att man senare satt på 6.50x16 eller ännu lite större och då får man en annan profilhöjd.
Efterföljaren M38 (CJ 3) har om jag inte minns fel 7.00x15 vilket blir bredare och lite högre däck.
Beror lite på hur seriös modelltillverkaren varit - vad man använt som förebild - en bil som den såg ut med de eventuella felaktigheter som just det exemplaret har eller om man lagt lite tid på att forska om hur det skall vara.
-
- Inlägg: 504
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
- Ort: Stockholm
Re: Broncos nya GPW (Jeep)
Intressant, Stefan. Tack för info!stefan karlsson skrev: Dimensionen på däcken är 6.00x16 och de skiljer inte (vad jag vet) mellan olika tillverkare, däremot är det ganska vanligt att man senare satt på 6.50x16 eller ännu lite större och då får man en annan profilhöjd.
Efterföljaren M38 (CJ 3) har om jag inte minns fel 7.00x15 vilket blir bredare och lite högre däck.
Beror lite på hur seriös modelltillverkaren varit - vad man använt som förebild - en bil som den såg ut med de eventuella felaktigheter som just det exemplaret har eller om man lagt lite tid på att forska om hur det skall vara.
Det kanske helt enkelt är den större dimensionen (6.50x16) som Bronco har avbildat.
Får väl se vad jag gör med vindrutan och torkarna.
Bronco tillhandahåller ett antal smådelar i plast så det känns lite inkonsekvent att inte gjuta separata torkare. Men ett par torkare i fotoets kan jag nog skramla fram - om det skulle behövas.
Jeepbygget får kanske vila på hyllan framöver medan någon form av beslut mognar fram...