Broncos nya GPW (Jeep)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:Det ser väl alla att det är en bil från svenska flygvapnet
Står på ett byggbord nära mig :)
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Björn B »

Du skulle ju bygga en svensk SAS Jeep
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Stellan »

Nä, det var DU som skulle bygga en SAS-jeep med trappa på. Ska se var den bilden tog vägen...
Stellan Schroeder Englund
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Rickard B skrev: ...
Den ser som sagt några steg bättre ut än tamiyas och jag måste säga att däcken ser lite grövre ut och mer lika verkligheten om du frågar mig.
...
Tack Rickard!
Jag jämförde med Tamiyas hjul och Broncos är en aning större i ytterdiameter så ligger nog nåt i vad du säger. Relationen däck/fälg har jag inte forskat i något mera.
Sen är frågan om det kanske däckens dimension diffade något mellan olika tillverkare (Ford, Firestone, Good Year etc), men om detta vet jag intet.

Inte så mycket har hänt sedan senast men ett par tre bilder kommer här.

Som så många andra tillverkare vill Bronco att man installerar glas och sånt innan allt är målat och klart, men det brukar ju i vanliga fall gå att göra avsteg från instruktionen och vänta med klarplasten till sist.

Bild

Men här ska det dock hängas på diverse fotoets på vindrutans ram och jag kan inte se hur det skulle fungera att kränga glaset på plats i ramen efter att all övrig plast och fotoets är monterad och målad. Hmm... :?

Bild

Jag är inte heller så entusiastisk över att Bronco har gjutit vindrutetorkarna med tillhörande mekanik tillsammans med glaset.
Tamiya valde att gjuta torkarna tillsammans med ramen, en lösning som jag hade föredragit.

Bild

Verkar som att jag har en del maskeringsjobb framför mig... :|
Rickard B
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:13
Namn: Rickard
Ort: Blekinge

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Rickard B »

Kan bli pilligt att få till torkarna. Ingen bra lösning som sagt...
Ser verkligen fram mot att se den med färg på! Blir det standard målning?
//R
MVH
Rickard Burmérius
IPMS Sydost
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Robin Nilsson »

Torkarna kan göras mer skalenliga om de inte är separerade från glaset.

Använd akryl-färg så är det lättare att torka bort misstagen .....
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av SvenYoung »

Intressant och krånglig lösning med glaset.

Märkligt att det inte följer med torkar-armar i ets.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag tycker nog att 3-dimensionella torkare är snyggare än etsade ...
Dessutom är det så lätt att få fula CA-märken på klarplasten ....
;-)
stefan karlsson
Inlägg: 279
Blev medlem: 01 feb 2012, 08:52

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av stefan karlsson »

Kul, har själv en Ford GPW i museet - även om vissa delar är Willys MB - vilket är väldigt vanligt - i princip omöjligt att hitta en jeep som rakt igenom är Willys eller Ford - de allra flesta har någon gång gått igenom en större renovering och vid hopsättningen har man inte brytt sig om varifrån delen kom, huvudsaken att den passar.

Dimensionen på däcken är 6.00x16 och de skiljer inte (vad jag vet) mellan olika tillverkare, däremot är det ganska vanligt att man senare satt på 6.50x16 eller ännu lite större och då får man en annan profilhöjd.
Efterföljaren M38 (CJ 3) har om jag inte minns fel 7.00x15 vilket blir bredare och lite högre däck.
Beror lite på hur seriös modelltillverkaren varit - vad man använt som förebild - en bil som den såg ut med de eventuella felaktigheter som just det exemplaret har eller om man lagt lite tid på att forska om hur det skall vara.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Broncos nya GPW (Jeep)

Inlägg av Anders_Isaksson »

stefan karlsson skrev: Dimensionen på däcken är 6.00x16 och de skiljer inte (vad jag vet) mellan olika tillverkare, däremot är det ganska vanligt att man senare satt på 6.50x16 eller ännu lite större och då får man en annan profilhöjd.
Efterföljaren M38 (CJ 3) har om jag inte minns fel 7.00x15 vilket blir bredare och lite högre däck.
Beror lite på hur seriös modelltillverkaren varit - vad man använt som förebild - en bil som den såg ut med de eventuella felaktigheter som just det exemplaret har eller om man lagt lite tid på att forska om hur det skall vara.
Intressant, Stefan. Tack för info!
Det kanske helt enkelt är den större dimensionen (6.50x16) som Bronco har avbildat.

Får väl se vad jag gör med vindrutan och torkarna.
Bronco tillhandahåller ett antal smådelar i plast så det känns lite inkonsekvent att inte gjuta separata torkare. Men ett par torkare i fotoets kan jag nog skramla fram - om det skulle behövas.
Jeepbygget får kanske vila på hyllan framöver medan någon form av beslut mognar fram... ;)
Skriv svar