Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Du måste ha skrivit fel, Magnus. Det där kan inte vara mindre än 1/48. Respekt!!!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Björn! Nej, det kan omöjligen vara 1/48 eftersom det är jag som bygger :-) Tack!

Till slut börjar vi närma oss det riktigt roliga men innan dess är det ytterligare några saker att klaga över...

Bild
Någon tyckte det var en bra idé att sätta en plastklump på insidan av huven. Synligt... Jag har tagit bort den på den ena huven (skrapa, slipa, polera, polera och polera) vilket innebar en kvälls tråkigt och oinspirerande arbete. En huv kvar... Finns det något sätt att komma undan?

I samband med att jag fick en av modellerna av Rickard så fick jag även en i det närmaste färdigbyggd 190 D-9, om man skulle kolla vad som finns i den lådan...
Bild
...bara att välja! :-) ! Jag kommer att använda den buliga huven till min 152C och spara den platta till ett bygge av en lite ovanlig D-9 med platt huv.

Bild
Äntligen målning! Jag maskade mittsektionen av vingen som är omålad metall med Parafilm och målade resten av undersidan RLM76, Gunze 417 rakt-ur-burken

Bild
Vingar och stabbe fick en omgång RLM83 ljusgrön mixad enligt mitt favorit-262-recept från 1994 (35% H6 + 65% H58)...

Bild
...nu är det bara att fortsätta med resten av kamot! Jag har kopierat skissen i Monogram Close-Up som lämpligt nog är i skala 1/72 för att skära ut den och ha den som mask.

Motorkåpan är i en avvikande RLM81, hela motorenheter levererades ofta till sammansättningsfabrikerna färdigmålade och klara och stämde därför ofta inte helt överens med resten av maskinen färgmässigt. Jag målade först med Gunze 421 men gillade inte riktigt färgen så den är ommålad med en annan mix från mina tyska favoritrecept (35% H52 + 65 % H80 + 20% H11)...

Hälsningar

Magnus
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Johan C »

Kul att se progressen Magnus, och jag håller med Björn, det här ser mer ut som 1/48... Och jag tackar för färgrecepten, de skall jag prova någon gång framöver!

/Johan C
Johan Carlbom
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Det var då ett j-a tjat om 1/48 :D ! Jag GILLAR inte ens den skalan :D !

Nu har det hänt lite till...

Bild
Det funkade tokbra med masker utskurna från en kopia av Monogram Close-Up, jag bara älskar när de gör dem i skala 1/72! Den mörkgröna är en mix av Gunze H6 med några droppar H58 för att göra den lite ljusare.

Bild
Jag är lite tveksam till mottlingen, den får nog ligga till sig ett tag medan jag meckar med min Ta 152C så får jag se om jag vill bättra den eller måla om...

Bild
Det här tyckte jag blev fräckt. Frihandat...

Bild
Den här joinar projektet. Det är ingen Ta 152 men eftersom det är jag som bestämmer i min tråd så har jag diktatoriskt beslutat att den är tillåten :D ! Det är Rickard som (mycket förtjänstfullt) tagit den till stadiet ni ser på bilden. Nu ska jag bara avsluta!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Henrik R »

Så fina! tycker du fixade mottligen riktigt bra!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Tack Henrik!

Har tillbringat kvällen med att fixa dit sikten på de två andra maskinerna, tänkte hinna limma frontrutorna innan läggdags också så snart finns det mer att öva målning på :-) !

/M
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Johan C »

Tycker också att mottlingen ser bra ut! Nu vet jag inte hur mottlingen såg ut på just den här individen, det kunde ju variera en hel del mellan olika flygplan, men det ser inte tokigt ut som det är.

Och den vågiga färggränsen på vingframkanten har du fått till djäkligt bra! Det vet jag av egen erfarenhet att det är svårt... Och då gjorde jag det ändå i 1/48! (ursäkta svordomen...) :lol:

/Johan C
Johan Carlbom
björna
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 apr 2012, 15:19

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av björna »

Hm Magnus, jag lyckas inte blanda till ditt favoritrecept på RLM 81; 35% H52 + 65 % H80 + 20% H11. Det är redan fullt i burken när jag ska slå i H11...

/Björn
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Johan! Tack!

Björn! Eftersom jag till stor del förtjänar mitt levebröd på matematik så anser jag mig ha rätten att räkna fel på fritiden :-) !

Det går lite lusigt med uppdateringarna men här kommer en i alla fall...

Bild
Kunde inte låta bli att pilla bort maskeringen för att se hur det blev. Jag känner mig nöjd, glad och lycklig :-) !

Bild
Undersidan. Inte så dumt det heller...

Bild
Och det här har varit huvudsysselsättningen på sistone: komma ikapp med de andra två maskinerna. I går kväll var det äntligen dags för målning! Båda är RLM75 men lite olika brutna för att de inte ska se alltför identiska ut när de är färdiga!

Bild
Propellerdelar en masse... Tack snälle modellbyggarguden för att endast en av maskinerna hade en vit spiral på spinnern, de är inte SÅ roliga att maskera...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Stellan »

Pråpert cammat! Minst hälften av nöjet består av att ta av maskeringen, minst lika mycket av nöjet är att maska innan målning. En stor del av nöjet är själva målandet, för att inte tala om hur jättestor del som utgör planerandet. Minst drygt halva i alla fall. Någon som hade koll på procentsatserna nu?

Eftersom Ulf har deklarerat hur vint och snett han bygger och att det är känt att det är du som målar dessa så kan jag tänka mig att bli mutad för att döma er båda. Vem som mutar är inte så noga. Sten, vill du döma med mig?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar