Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Dags för en ny uppdatering!

Bild
Den här idén för att rista paneler snodde jag från en byggtråd på Aeroscale...

Bild
...tejpa över kroppen, rita in linjen på tejpen, fäst tejpen på plasticard, klipp och slipa ut konturen ur plasticarden, sätt tillbaka mallen med tejp på modellen och rista... Funkade utmärkt och hade varit rejält knepigt annars!

Bild
Jag har även lyckats skohorna in skottet och motorn i kroppen i en något våldsam operation som slutade med att en bit av vingroten bröts av. Nu är bitarna på plats i alla fall!

Bild
Nej, det är inte en propelleraxel i trä. Även om metallbristen var påtaglig i Tyskland 1945... Jag litade inte på de något klena motorfästena utan trädde upp den på en tandpetare som limmades fast med superlim. När allt är ordentligt härdat ska jag såga och slipa bort det som sticker ut! Ta en titt på kompressorns impeller förresten, den kommer inte att synas när luftintaget kommer på plats!

Bild
Nitar... Jag har haft verktygen i flera år men användandet har begränsat sig till någon provrunda över vingarna på min stackars målnings-Tempest. Nu är det dags...

Bild
Jag började på undersidan i den listiga övertygelsen att om jag inte gillade effekten så skulle jag inte behöva fortsätta med resten av modellen. Nu blev det riktigt snyggt så det är bara att nita på!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Henrik R »

Ja det där blev rikitigt snyggt målat!
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av kallenordlund »

Mycket tjusigt! Kul att se en 72:a bli så här omsorgsfullt byggd.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Lars Befring »

Jag använde "tape-pc-rista" knepet igår på byggmötet och det fungerade riktigt smidigt och bra! tack för tippset!

så din byggtråd e både lärorik och bra... ser med spänning fram mot kammot och RLM-tolkningarna :D

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Henrik, Kalle och Lars! Tack för vänliga ord och kul att någon snappar upp erfarenheterna!

Nu är vingeländet monterat. Den passar inte den heller... Det lär bli en del jobb kring vingrötterna. Blä!

Bild

Nu är dessutom hela modellen nitad, även om det inte syns på bilden... Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga nu, antingen göra långvingen färdig och måla den för att se hur nitarna blev eller nita min kortvinge också (som jag inte ens börjat nita) och spara lite tid i målningstempot... Jaja, inte riktigt framme vid beslutspunkten än!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Lars Befring »

Kör klart din H, åtminståne så långt att du kan utvärdera nitningen... och kanske ändra något inför nästa????

det här inlägget har inget att göra med att jag vill se en Magnus Ta 152 H klar så snart som möjligt... nej nej

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Lennart »

Enastående jobb du gjort i del skalan,ser verkligen bra ut /Lennart
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Lars! Tack för projekt-input :-) !

Lennart! Även små modeller förtjänar byggas med omsorg :-) !

Bild
Jag har hunnit pyssla lite runt cockpit och även fått dit luftintaget. Lite stoppning kring kåpan över instrumentbrädan och ett glas till EZ 42-siktet på plats.

Hälsningar

Magnus
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Johan C »

Tjusiga byggen Magnus! Beundrar din tålmodighet med att nita i den skalan, det hade jag nog själv varit lite för lat för. ;)
Ska bli kul att följa progressen här, Ta 152:or i alla varianter ligger mig varmt om hjärtat. Man kanske skulle ta fram och kika lite på HobbyBoss Ta 152 C-0 i 1:48 som jag har liggandes? Bara kika lite...

/Johan
Johan Carlbom
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Johan! Måste vara lika enkelt/svårt att nita i 1/72 som i de större skalorna hur man än vänder och vrider på det, speciellt om man som jag använder ett nithjul! Men tack för beundran i alla fall, den mottages tacksamt :-) !

Jag har tillbringat de senaste veckorna med ytterligare pyssel, i stort sett varenda bit (och de är rätt många) är ganska motsträvig... Nåväl, till slut framme vid målningen på långvingen, kortvingen släpar lite men kommer snart ikapp!

Bild
Banden på bakkroppen är målade med Xtracrylics medan motorkåpan (i verkligheten levererad som en färdigmålad enhet och målningen inspirerad av Chris Wauchops ZM-modell i 1/32) är RLM 81, resten av kamot blir 82/83...

Bild
...undersidan är metallmålad, halva vingens undersida var omålad metall.

Bild
Kortvingen släpar som sagt...

Bild
...däremot så passar den ihop lite bättre än långvingen. Mest i kraft av sitt lägre antal delar antagligen...

:-H

Magnus
Skriv svar