Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Eftersom den förbannade motorn är med i modellen (och jag var dum nog att sätta ihop den...) så kommer jag faktiskt att för en gångs skull lämna en motorplåt öppen så jo, den kommer att synas. I alla fall lite grann...

Hälsningar

Magnus
Viktor
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:08

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Viktor »

Hobby-Importen skrev:Det är "ok", en del av oss andra njuter också när du är irriterad! ;-)
Tror det kommer bli skitbra för övrigt, men en undran, behövs verkligen motorn, vad kommer att synas utav den?

Jens
Finns den måste den byggas, finns den inte måste den (nästan?) scratchas!?!? ;)
Limma lugnt!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Viktor! Du har en poäng eftersom bakänden av motorn syns genom landställsschakten så visst bör det vara en motor även i C-maskinen. Men jag kommer inte att orka göra en så jag har ett annat trick: jag ställer modellen långt in på bordet så att man inte kan se upp under den...

Hälsningar

Magnus
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej!
Henrik B: Med tanke på hur du bygger är jag glad att du håller dig till de större skalorna :) !
1/72 är liiite för litet för mig
Men passa dig, kanske dyker det upp något i den skalan ifrån mig, i framtiden ;)
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Henrik Bergman skrev:Hej!
Henrik B: Med tanke på hur du bygger är jag glad att du håller dig till de större skalorna :) !
1/72 är liiite för litet för mig
Men passa dig, kanske dyker det upp något i den skalan ifrån mig, i framtiden ;)
Du vet att det innebär ett blodigt och obarmhärtigt plastkrig som ingen av oss tjänar på :D Nu tycker jag vi håller oss till den överenskommelse som finns om hur vi skulle dela upp tävlingsborden mellan oss...

/M
Marko
Inlägg: 63
Blev medlem: 05 dec 2011, 15:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Marko »

Hobby-Importen skrev:Det är "ok", en del av oss andra njuter också när du är irriterad! ;-)
Tror det kommer bli skitbra för övrigt, men en undran, behövs verkligen motorn, vad kommer att synas utav den?

Jens
Så klart man njuter när MagnusF får arbeta hårt! :twisted:
Henrik Bergman
Inlägg: 216
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:45

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av Henrik Bergman »

Du vet att det innebär ett blodigt och obarmhärtigt plastkrig som ingen av oss tjänar på :D Nu tycker jag vi håller oss till den överenskommelse som finns om hur vi skulle dela upp tävlingsborden mellan oss...
OK! :lol:
Henrik Bergman, Vargön

_______________________________________________________________________________________________________
Det är bara en hobby...det är bara en hobby...det är b......
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

En snabb update...

Bild
Produktionslinan är i full drift!

Det ÄR inga höjdarmodeller - bitarna ser fantastiska ut med en detaljnivå som är superb även idag, och då är modellerna ändå på väg att fylla ett kvarts sekel! Men passformen och kanske framförallt ingenjörsjobbet (dumt att sparka på sin egen yrkeskår men ändå...) lämnar mycket övrigt att önska. Det GÅR helt enkelt inte att limma ihop bitarna som det är tänkt eftersom det inte finns några limytor till exempel... Efter trettio års plastlimmande så är det absolut inte omöjligt att lösa men det är inget som en nybörjare får ihop. Men de kanske inte var riktade mot dem heller från första början...

Ett exempel (jag fotade inte så jag har åstadkommit en patetisk skiss istället):
Bild
Det finns ingen yta längs övervingens bakkant att limma undervingen mot. Trycker man ihop hela paketet så får man ett steg på två millimeter. Lite plastskrot löser problemet men det är onödigt och irriterande!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Dagens update!

Bild
Ett par vingar...

Bild
...sedda från andra hållet. En del sjunkmärken att spackla! Jag har även försökt vara lite extra noggrann och förutseende (inte helt vanligt vad gäller mina byggen...) och spacklat framkanterna noga. Jag satte även igen de förgjutna hålen för vingkanonerna med superlim för att kunna borra upp dem med ett lagom borr och få perfekt runda hål. Pitotrören har jag klippt bort för att ersätta dem med tunna mässingsrör senare. Både hållbarare och snyggare!

Bild
Jag har kört på en omgång primer för att hitta de där fadäserna som bara kryper fram efter ett lager färg... Det var inte alltför illa!

Trevlig helg!

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Focke-Wulf Ta 152 C och H i skala 1/72

Inlägg av magnusf »

Bild
Två färdigmålade cockpitar, ett rent nöje att måla när det är skarpt och välgjutet!

Bild
Motorn. Det fanns lite färgbilder på motorer i Hitchcocks bok som gjorde det hela lite enklare. Det aluminiumfärgade blocket är ovanligt, de flesta tyska motorer verkar annars ha varit helt svartmålade. Numret på bäraren är den perfekta kombinationen av något som är enkelt att måla (111) och något som är lite mer trovärdigt men fortfarande målningsbart...

Hälsningar

Magnus
Skriv svar