Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3438
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Inlägg av Björn B »

Airfix 1/72 Viggen har ju bara en stol som inredning och när jag hittade en bild på 37-1 instrumentpanel så tänkte jag rita och skriva ut den på papper. Sedan började jag rita sidokonsoler också. Det hela har utvecklats till en hel cockpitbalja.

Bild
Bild

Ett första test utskrivet på vanligt kopieringspapper. Ett hål i golvet för stolens ordinarie fästpunkt och limma baljans sidor mot stolssidorna så man kan montera det hela i cockpiten utan problem

Bild
Bild
Bild

Jag känner att det duger åt mig med huven stängd. Det ser lite mer detaljerat ut än tidigare. Jag kommer nog skriva ut det på matt fotopapper för lite bättre stabilitet.
Här finns brädan om någon vill ha den.
https://www.baecklund.eu/scalemodels/72 ... aneler.bmp

Så här ser det hela ut. Instrumentbrädan ritades efter fotot som publicerats av den riktiga brädan så det är ju rätt för 37-1 (http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... 7&start=25). Dock kanske inte för en tidig maskin eftersom den nog modifierats genom åren. Eftersom det är den enda bild jag sett så får det gå ändå. Sidokonsolerna baseras på en ritning av cockpit i ett gammalt Viggenhäfte. Dom påminde mycket om konsolerna i 37-3 men ändå lite annorlunda. Eftersom dom flesta bilderna i häftet var på prototyperna så bestämde jag mig för att använda dessa konsoler även fast dom kan vara fel. Kombinationen brist på dokumentation, skala 1/72 och stängd originalhuv gör att jag kan leva med det. Jag har nu fått konfirmerat att 37-1 och 37-2 hade grön cockpit och var praktiskt taget identiska i början, så nu kan jag bygga bägge utan problem
Senast redigerad av Björn B den 29 nov 2023, 04:58, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5636
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Inlägg av Stellan »

Helt enkelt schännijaliskt! Behövde du använda sågen över huvud taget?
Stellan Schroeder Englund
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Inlägg av Erik_G »

Det ser riktigt bra ut. Nu är det bara att fortsätta med stolen också!

/E
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Inlägg av Björn Fransson »

Fasiken, vad smart! Klipparket kommer att få en renässans efter detta!
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Inlägg av Björn Eriksson »

Vilket superjobb du har har gjort med klipparket Björn!

Själv har jag valt att använda Hellers cockpitbalja och köpt Maestros cockpit etsark till AJ 37:an som jag får modifiera och måla i grönt.

Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
_________________
Wings of Exellence SAAB 1937-2012
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Testar att tillverka cockpit till Airfix prototypviggen

Inlägg av Henrik R »

Fyndigt! Det blev jättebra tycker jag.
Skriv svar