Projekt Bismarck 1/200

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Vet inte..Den är ganska otymplig att åka omkring med. Jag hoppas den klarar resan till Solna, jag måste ju ha bärhjälp och grejjer. :-)
Men det låter inte helt otänkbart att jag kan åka ned.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Öken-Erik »

KUl!

Och "bärhjälp o grejjer" skall vi nog kunna stå till tjänst med här nere också! :-)

Öken-Erik

CU@C4
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Plasticbattle skrev:Hej Henrik. Although Ive never had any real interest in warships, Ive been following your updates. As for the kit, it does light the imagination and is an impressive and just by its size. The end result is fantastic. Great build and paint/weathering job. Cant wait to see it at the Open. :shock:
Thanks Frank, for your kind reply!! This is a very lagre build and it is in some way easier to weather than a small aeroplane i normally builds. Like you i dont have my real intrest in ships.(It is 1/48 airplanes that is my cup of tea.) But this year instead of just building airplanes i promise my self to build other things like ships and Vehicles.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Björn G »

Helt otroligt imponerande, är väl det närmaste man kan säga! Både modellen, byggtakten och det fantastiska resultatet! Oj, vilken fantastisk modell att ha på spiselkransen!!! (För du har väl en spiselkrans? Annars får du bygga en sådan också!) :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jösses! Allt är egentligen redan sagt, men detta är utan konkurrens det mest makalösa byggprojekt jag någonsin följt. Att bara få ihop grundmodellen är en bedrift, att dessutom pimpa den med tonvis med ets är inget annat än en bragd. Och att DESSUTOM göra det så otroligt snyggt är rent utomjordiskt. Och då har jag inte ens nämnt den rekordtid allt detta skedde på. Du är grym!
Joakim
Inlägg: 62
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:57

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Joakim »

Fantastiskt snyggt. Imponerande.
Skulle du inte kunna lista ner det du har köpt till för att få den så där.
Tror inte det blir ett fartyg i den storleken men skulle vara kul att veta vad du har använt för tillbehör.
/Joakim
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Björn Fransson skrev:Ja, jösses! Allt är egentligen redan sagt, men detta är utan konkurrens det mest makalösa byggprojekt jag någonsin följt. Att bara få ihop grundmodellen är en bedrift, att dessutom pimpa den med tonvis med ets är inget annat än en bragd. Och att DESSUTOM göra det så otroligt snyggt är rent utomjordiskt. Och då har jag inte ens nämnt den rekordtid allt detta skedde på. Du är grym!
Man får tacka, men jag är jordling så vitt jag vet :-) Liksom jag tror nog jag nån diagnos rent medicinskt. För jag focuserar 110% på ett projekt och slutar inte förrens den är klar. Kan inte tänka på så mycket annat just då och det blir mer eller mindre ett heltidsjobb under projektet. Även om det bitvis är rent överjävligt tråkigt finns det en sak inom mig som säger "NEIN" jag får inte bryta projektet :-)

Jag avundas er som kan hålla på med modeller i åratal eller ha 5-10 modeller igång. Sånt klarar jag inte, för då är jag nog rädd att jag skulle bli utbränd haha eller Jag tror jag tillslut inte skulle veta var jag slutade om jag har många projekt i luften.
Om man tittar på Dig Björn t.ex så har jag ju följt dig några år nu och du har ju en del projekt ligger som du återtar då och då som till slut blir klara.(som Vertolen) jag böjer mig ned och tar av hatten för att du lyckas ro i hand allt trots att dom varit i dvala. Sånt imponerar iaf på mig.
Joakim skrev:Fantastiskt snyggt. Imponerande.
Skulle du inte kunna lista ner det du har köpt till för att få den så där.
Tror inte det blir ett fartyg i den storleken men skulle vara kul att veta vad du har använt för tillbehör.
Tack Jocke
Oj, Få se nu.
utifrån själva modellen, så har jag köpt all Mk.1 Designs fotoets,förutom trädäcket och metallmasten.
Jag köpte även Trumpeters egna uppgrade kit, för i den satsen innehöll det vapen med förborrade hål för eldrören. Jag fuskade helt enkelt istället för att kapa och borra själv.
En Ekplanka och en helskottas massa färg för övrigt. Men ska du bygga Trumpeters fartyg i 200 skalan är det nog en mer en regel än undantag att köpa på dig fotoets. För detaljerna syns i denna skala mer än vad man kan tro.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:
Björn Fransson skrev:Ja, jösses! Allt är egentligen redan sagt, men detta är utan konkurrens det mest makalösa byggprojekt jag någonsin följt. Att bara få ihop grundmodellen är en bedrift, att dessutom pimpa den med tonvis med ets är inget annat än en bragd. Och att DESSUTOM göra det så otroligt snyggt är rent utomjordiskt. Och då har jag inte ens nämnt den rekordtid allt detta skedde på. Du är grym!
Man får tacka, men jag är jordling så vitt jag vet :-) Liksom jag tror nog jag nån diagnos rent medicinskt. För jag focuserar 110% på ett projekt och slutar inte förrens den är klar. Kan inte tänka på så mycket annat just då och det blir mer eller mindre ett heltidsjobb under projektet. Även om det bitvis är rent överjävligt tråkigt finns det en sak inom mig som säger "NEIN" jag får inte bryta projektet :-)

Jag avundas er som kan hålla på med modeller i åratal eller ha 5-10 modeller igång. Sånt klarar jag inte, för då är jag nog rädd att jag skulle bli utbränd haha eller Jag tror jag tillslut inte skulle veta var jag slutade om jag har många projekt i luften.
Om man tittar på Dig Björn t.ex så har jag ju följt dig några år nu och du har ju en del projekt ligger som du återtar då och då som till slut blir klara.(som Vertolen) jag böjer mig ned och tar av hatten för att du lyckas ro i hand allt trots att dom varit i dvala. Sånt imponerar iaf på mig.
Egentligen är det så för min del att jag tror att jag är som du. Dvs att jag kan smälla ihop en kärra kanonsnyggt på någon vecka. Så varje gång jag drar igång ett bygge, tänker jag att det här nog ska gå rätt snabbt. Sedan bygger jag på rätt raskt ungefär tills det är dags att sätta dit huven. Men ofta stannar det upp där. Dels eftersom jag tappar sugen lite, dels eftersom det finns så mycket annat jag vill bygga. Men framför allt eftersom jag sedan tidigare lärt mig att pauser i bygget främjar kvaliteten. Förr var det inte sällan så att jag smällde ihop hyperdetaljerade cockpits för att sedan raska undan slutfinish och målning. Och vilket av dessa två är det som främst präglar modellen? :) Så för min del är pauser ofta nödvändiga för att jag ska få till ett slutresultat jag är nöjd med.

Sedan är det också så att när jag väl tagit paus, blir det lätt så att den drar ut på tiden. Nya projekt kommer emellan och inte sällan är det någon form av svårighet som är nästa moment i bygget. Men rätt som det är tar jag mig i kragen och då återvänder undantagslöst entusiasmen. Så trots att jag - precis som du skriver - säkert har 5-10 modeller på gång samtidigt och att byggtiden från start till slut kan vara allt mellan två månader och flera år, brukar jag ändå få ihop ett tjugotal varje år.

Och Vertolen är ett praktexempel på detta. När jag drog igång den, var jag helt övertygad om att det skulle bli ett rätt snabbt sommarbygge. Dvs sommaren 2011... :)
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Anders_Isaksson »

Det var ett tag sedan jag kollade in den här tråden, kan knappt tro att den din Bismarck är färdig! :)
Ser väldigt bra ut, hatten av för att du tagit dig i mål med denna - och på så pass kort tid dessutom.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Projekt Bismarck 1/200

Inlägg av Henrik R »

Tack för det vänliga orden Anders!
Skriv svar