Harrier GR7, Hasegawa 1/48 -färdig, varning massa bilder!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Nå väl....




Lite slipa....

Bild




Lite maskande....

Bild

Bild



Så på med grundfärgen!

Bild

Bild




Givetvis sölade jag ner vingen med grundfärg emn det gör inget, jag putsar ner det när det torkat.

Bild




SÅ lite detaljmålande på ställen...

Bild

Bild

Bild



Så ja....kan lika väl sätta dit hjulen när jag ändå håller på!
Lite blanklack och wash på det så blir det bra.

Bild


LImma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

Snyggt och intressant!Det ska bli intressant vad du kommer belasta pylonerna med sen! Kärnvapen kanske? :-)
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tack Henrik :D

Ja du, det är lite kymigt med lasten...Enda jag har som användes av Harrier under "Operation Telic" är Sidevindare och Maverickar :(
Inga GBU:er, inga raketkapslar inga laserpekar eller splitterbomber :(
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Per-Erik Hedberg
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 jan 2012, 17:54

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Per-Erik Hedberg »

Raskt marscherat och mycket snyggt. Har samma modell i bygghögen och den lockar!

/ Pekka
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

TAck Pekka :D

bara å bygg de :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Jippi!

Jag lyckades få min trilskande Canon kompaktkamera att funka igen utan att behöva lämna in den!
Den är mycket bättre för WIP bilder än min stora feta NIkon systemkamera...framförallt kan jag manuellt mäta vitbalansen på ett helt annat sätt med min canon än med min NIkon.
Med min Canon behöver jag bara trycka på en knapp så slipper jag gulstick och annat ofog!



JAg firar denna härliga nyhet med att fota lite bilder på målning :D



Först fixade jag min lilla tabbe från igår när jag spillde grundfärg på vingen...bara att slipa väck och lägga på et nytt lager.

Bild



Efter grundfärgen var det dags för preshejden!

Som ni kan se på min preshejd så följer jag inte panellinjer slaviskt utan lägger även ett slumpmässigt mönster i panelerna.
Detta är för att snarare än att framhäva panellinjer så vill jag ge färgytan ett djup och en struktur som gör den mer levande.

Ovansidan...

Bild



Undersidan...

Bild



Små pryttlarna

Bild

Bild



Sedan började jag målandet med att blåsa på ett slumpmässigt mönster med FS36173.

Bild



Sedan lade jag flera tunna tunna lager med samma färg för att smälta ihop ytan...sådär.

Bild

Bild



LIkadant med småtjaffset...

Bild



Så ja!
Nu fpr det torka tills imorgon så kan jag maska och göra ovansidan...jo ska fixa huven och vindrutan åsså!

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Nicklas Karlén »

Härligt att följa detta bygge. Jag börjar få tillbaka inspirationen till mina egna projekt när jag ser detta. Hasegawas Harrier är lite märklig med sina olika delningar av kropp och liknade. Det som är en stor miss på Hase Harriern är hjulhusen. På en Harrier som står på backen med motorn avslagen så hänger hjulhus luckorna ner som på många andra kärror när hydraltrycket försvinner men på modellen är dom stängda och det finns inga hjulhus i lådan. Som tur är finns dom från Aries så att man kan justera detta om man vill.

Det ska bli intressant att se den färdigmålad. Jag är imponerad av byggtempot, men jag känner igen det från mina egna småbarns år, man tog vara på tiden bättre när man hade så ont om den. Nu när jag igentligen har väldigt mycket tillgänglig byggtid så sitter jag framför datorn och smådrägglar över andras byggen.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Tack Niklas :D
Tycker överlag att Harriern är en lite konstig modell från gawa..det blandas högt och lågt med passform och detaljer. Nog förstår jag att de gjort många kompromisser då det är 3 olika versioner som kan byggas utifrån samma modell...men ändå.
VArför bara ha den amerikanska knallpallen med? Britterna hade en Martin-Baker mk12 medans amrisarna hade en stencel.. samma sak med luckorna som du nämnde.
Ambivalent modell....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Janne.S »

Mer färg!



Men först var jag tvungen att göra något åt huven och vindrutan...

Det gick en fog rakt över både huven och vindrutan, det var till att slipa och polera! JAg började med 240 grit våtslippapper och fortsatte hela vägen till 12000 grit micromesh.
Ändå inte nöjd!

Bild



Efter ett dopp i john son däremot så blev jag nöjd!

Bild


Nu får johnsonet härda i ett par dagar innan jag maskar



Till målandet..


Först maskade jag, det är hårda färggränser så inget frihands kladdande.

Bild



Sedan blåste jag på tunna lager med FS 36118, sedan lite post shejd med samma färg med ett par droppar vitt i.

Bild



Av med masken!, vad tycks?

Bild

Bild

Bild



Medans johnsonet härdar nu så får jag ta tag i de få vapen jag har som ska hänga under vingarna på stackarn.


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Harrier GR7, Hasegawa 1/48

Inlägg av Henrik R »

Den gillas skarpt Janne! Otroligt fint detaljerad den där Harriern är!
Skriv svar